برگزاری جشنواره انگور، انجیر و عسل در هرات

جشنواره انگور، انجیر و عسل در هرات

همزمان با برگزاری جشنواره انگور، عسل و انجیر در هرات، مقام‌های محلی از افزایش این محصولات خبر دادند.

آنها اما توقف صادرات آن به دلیل شیوع ویروس کرونا را چالش جدی‌ در برابر این محصولات خواندند.

باغداران ولایت هرات در پنجمین جشنواره انگور، عسل و انجیر امیدوارند که زمینه صادرات محصولات‌‌شان به کشورهای خارجی فراهم شود.

عبدالقیوم قانع، ۲۵ جریب باغ انگور در ولسوالی گذره هرات دارد. او اگرچه از افزایش حاصلات انگور خوشحال است، اما می‌گوید که نتوانسته انگور را به خارج کشور صادر کند.

نام افغانستان که با انگور نوشته شده است.

او گفت: "خواست اصلی ما از حکومت این است (محصول) که تولید می‌کنیم، بر ما به کشورهای خارجی صادر بکند. همچنین برای ما سردخانه بسازد، اگر ما میوه تازه داریم، به مدتی در سردخانه باشد، تا بتوانیم صادر کنیم و ما بتوانیم که بر قیمت کنترل داشته باشیم."

شیوع کرونا باعث توقف صادرات انگور هرات به خارج کشور شده است. باغداران هرات ناگزیرند که انگور را کشمش کنند.

به گفته مسئولان محلی، در هرات بیش از هزار کشمش خانه از طریق پروژه مدیریت محصولات زراعتی ساخته شده است.

بشیراحمد بهادری، رئیس اتاق زراعت و مالداری هرات می‌گوید که دو کارخانه تولید کشمش در شهرک صنعتی این ولایت فعالیت دارد تا جلو صادرات کشمش هرات به نام پاکستان گرفته شود: "کشمش ما متأسفانه سال‌های گذشته به پاکستان می‌رفت و از آنجا به خارج صادر می‌‎شد. الحمدالله، حالا از طریق خود افغانستان صادر می‌شود. شما در جریان هستید که دو فابریکه کشمش در همین سال در شهرک صنعتی تأسیس شده که بتوانیم از طریق افغانستان کشمش صادر کنیم."

تولید کننده های عسل در جشنواره انگور، انجیر و عسل در هرات

در جشن انگور هرات، تولید کنندن عسل نیز شرکت کردند.

محمدعارف واصل، تولید کننده عسل در ولسوالی انجیل هرات است. او برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را برای افزایش فروش عسل موثر می‌داند: "ما حدود ۲۰۰ کندوی زنبور عسل داریم. هدف ما این بود که ما امسال حدود ۲.۵ تُن عسل بتوانیم تولید کنیم. متأسفانه حدود ۱ الی ۱.۵ تُن عسل تولید کردیم. هدف ما این است که بتوانیم عسل را در بازار به قیمت مناسب و وقت مناسب به مشتریان خود برسانیم."

مسئولان ریاست زراعت هرات از افزایش محصولات انگور، انجیر و عسل در جریان سال جاری به تناسب سال گذشته خبر می‌دهند. عبدالصبور رحمانی، رئیس این اداره از افزایش علاقمندی برای احداث باغ‌های میوه خبر می‌دهد.

انجیر ولایت هرات

او گفت: "ما حدود ۱۲۰ هزار تُن تولید انگور داشتیم. امسال به ۱۴۰ هزار تُن انگور رسیده. عسل ما ۱۵۰ تُن بود به ۲۰۰ تُن رسید. انجیر ما به ۸ هزار تُن سطح تولید رسیده و باغ‌های نو تاسیس انجیر سال به سال افزایش پیدا می‌کند و این ظرفیت وجود دارد که تا احتمالاً تا دو الی سه سال آینده ما بتوانیم تا ۳۰ هزار تُن انجیر هم سالانه تولید بکنیم و اگر زمینه سازی برای تولید آن بوجود بیاید."

هر چند افتتاح دهلیز هوایی در هرات در حدود یک و نیم سال می‌گذرد، اما باغداران می‌گویند که استفاده چندانی از این دهلیز برای افزایش صادرات محصولات زراعتی صورت نگرفته است.

بیشتر باشندگان هرات در ولسوالی‌ها در بخش زراعت و مالداری اشتغال دارند، اما امسال شیوع کرونا، محصولات فصلی دهقانان و باغداران هرات را در قسمت فروش به مشکل جدی مواجه کرد و آنان سخت خساره‌مند شدند.