بیش از دو میلیون جلد کتاب به مدرسه‌های دینی افغانستان توزیع شد

رنگینه حمیدی سرپرست وزارت معارف افغانستان روند توزیع کتاب‌های جدید برای مدارس افغانستان را افتتاح کرد. Sep 02 2020

وزارت معارف می‌گوید هدف از چاپ و توزیع دو میلیون و دوصد هزار جلد کتاب به مدرسه‌ها و مراکز دینی، معیاری‌سازی آموزش‌های دینی در مدارس است.

رنگینه حمیدی سرپرست وزارت معارف می‌گوید به روز کردن آموزش علوم اسلامی ضروری بوده است: "با تدریس این کتاب‌ها در مدارس انشاالله انسان‌های سالم، افغان‌های واقعی و با معیارهای جهانی فرزندان ما آموزش خواهند دید. این کتاب‌ها در کمپنی افغانی با بودجه افغانستان چاپ شده‌اند که بی‌پیشینه است."

رنگینه حمیدی

بر اساس آمار وزارت معارف، شمار مدرسه‌های دینی رسمی در افغانستان به ۱۲۰۰ و شمار شاگردان مراکز آموزش علوم اسلامی به ۳۷۵ هزار تن می‌رسد.

این تصمیم در حالی گرفته شده که پیوسته نگرانی‌هایی در باره شیوه آموزش در مدرسه‌های دینی مطرح شده است.

سه ماه پیش انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در پژوهشی موضوع دخالت دین و سیاست را در نظام و نصاب درسی معارف افغانستان بررسی کرد.

در این پژوهش ۱۴۴ کتاب درسی معارف افغانستان بررسی شد.

بیشتر در این باره: پژوهش: نصاب درسی معارف افغانستان متاثر از رادیکالیسم دینی است


یافته‌های این پژوهش نشان داد که نصاب درسی معارف افغانستان تحت تأثیر رادیکالیسم دینی قرار دارد. بر اساس این گزارش، کتاب‌های درسی معارف افراطگرایی را در میان دانش‌آموزان تقویت می‌کند.

امین‌الدین مظفری، معین وزارت حج و اوقاف گفت که در کتاب‌های تازه حفظ متون اسلامی و نوسازی روش آموزش، به عنوان اصل عمده در نظر گرفته شده است.

اما دیدگاه شماری از اعضای شورای ملی در این زمینه چیز دیگری است.

عمر نصیر مجددی عضو ولسی جرگه گفت وزارت‌های معارف و حج و اوقاف نظارت چندانی از مدرسه‌ها ندارند: "مواردی که در مدرسه‌ها تدریس می‌شود متاسفانه به سلیقه افکار رئیس مدرسه و به دستور کشورهایی است که سیاست‌های‌شان در این کتاب‌ها آموزش داده می‌شود چیزی که خیلی نگران‌کننده است که وزارت معارف و حج و اوقاف نظارت چندانی ندارد. بی‌گمان این مدرسه‌ها خاستگاه افراطیت بوده می‌تواند. همین مدرسه‌ها حکومت را تهدید می‌کنند قانون را زیر پا می‌کنند."

به گفته آقای مجددی این دو وزارت در پیوند به چاپ کتاب‌های جدید برای مدرسه‌های کشور این کمیسیون را در میان نمانده و اگر محتوای این کتاب‌ها بازهم از نگاه ترویج افراطگرایی نگران‌کننده باشد، این کمیسیون در آن مورد دیدگاهش را بیان خواهد کرد.

او پیشنهاد می‌کند که باید نصاب معارف بازبینی شود و آموزه‌های دینی ویژۀ کتاب درسی دینی شود.