کارشناسان: دلیل تلفات سیلاب اخیر، ساخت خانه در مسیر سیل بوده است

سرازیر شدن سیلاب در مرکز ولایت پروان

شماری از کارشناسان و مردم گفته‌اند که دلیل اصلی تلفات سیلاب اخیر، ساخت خانه در مسیر سیل بوده است. آنها می‌گویند، مسیر سیل در توسعۀ شهری در نظر گرفته نشده بوده است.

به دنبال جاری شدن سیلاب‌های مرگبار در شهر چاریکار، مرکز ولایت پروان، انتقادها از خانه‌سازی در مسیر سیل بالا گرفته است.

تورپیکی ۵۸ ساله در حالی که در خانه ویران‌شده‌اش کار می‌کند، می‌گوید زمینی در مسیر سیل برایش داده شده بود.

او می‌گوید: "این خانه را بخاطر معلمی برای ما دادند. سال گذشته قرض کردم و جورش کردم. امسال سیل بردش. بعضی جاهایش را دیوار کردیم. منطقه سیل‌رو را به ما داد. من در این جا کار می‌کنم و آن معلم در آن جا کار می‌کند. روز ما بد، حال ما خراب. اولاد ما محتاج. باید برای ما جای هموار بدهند. این مصرف را که کردیم، دوباره به ما بدهند."

او یکی از ده‌ها سیلاب‌زده پروان است خانه‌هایشان در اثر جاری شدن سیل ویران شد.

غلام‌حضرت و نجیب‌الله آسیب‌دیدگان دیگر سیلاب هستند. می‌گویند زمین‌ها را زورمندان به آنها فروختند.

آرشیف

"در اول باید سیل‌روهای این را در نظر می‌گرفتند. کوچه‌های این شهرک را مستقیم به سیل‌روها جور می‌کردند که سیل مستقیم عبور می‌کرد و به خانه‌های مردم ضرر نمی‌رسید."

"شخصا خودم این زمین را از کسی خریدم که زورمند است. سه زورمند دیگر این جا آمدند بر روی من تفنگ کشیدند. دولت همین قدر نگفت که این جا سیل‌رو است، خریداری نکو."

مسئولان ادره شهرسازی ولایت پروان به این باوراند که خانه‌های مسکونی در مسیر سیلاب ساخته شده است.

غلام‌محمد غبار، رئیس اداره شهرسازی پروان می‌گوید: "ساحات سیل‌رو مشخص شده است. اصلاً پلان به طور درست تطبیق نشده است. وقتی که نقشه به صورت خوب مد نظر گرفته نشود، همان جاهایی که خطر دارد، به جای خود باقی می‌ماند. همین سبب می‌شود که هموطنان ما متضرر شوند."

سرازیر شدن سیلاب در ولسوالی شینواری ولایت پروان

روح‌الله صدیقی، شاروال چاریکار به رادیو آزادی گفت که غاصبان زمین در این مورد دست دارند.

آقای صدیقی افزود: "از همان اوایل هر متخصص و دانشمند در رابطه به مسایل شهری و مسایل سیل‌بر دیدگاه و نظریات داشتند. پیشنهادهای آنها این بود که شهر چاریکار در ساحه واقع شده که هر وقت باشد، سیل از بین می‌برد. یک فکر اساسی و معقول در رابطه به سیل‌روها شود. هفت سیل‌بر شهر چاریکار را تهدید می‌کند. لیست غاصبین مشخص است. افراد و اشخاص مشخص است. آنها زمین‌ها را توزیع کردند."

در مورد افشای نام‌های غاصبان و زورمندان این منابع خود‌داری می‌کنند.

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری که به تازگی از محلات سیلاب‌زده پروان دیدار می‌کرد، تأیید کرد که حکومت گذشته در این زمینه بی‌توجهی کرده و باید این تجربه تکرار نشود.

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان

آقای صالح گفت: "در آنجایی که دیدند، سیل‌رو نیست، زمین توزیع شده و به شهرک تبدیل شده است. این گناه عام مردم نیست. مردم عام فکر کردند که حکومت این جا را شناسایی کرده و تاریخ سیلاب را مطالعه کرده‌اند."

در سفر اخیر رئیس جمهور به ولایت پروان، شماری از خانواده‌های سیلاب‌زده از او خواستند که حکومت به‌جای خانه‌های ویران شده که در مسیر سیلاب، در جاهای دیگری زمین بدهد.