سوتلانا تیخانوفسکایا در بارۀ بلاروس در شورای اروپا سخنرانی می‌کند

شورای اروپا

سوتلانا تیخانوفسکایا رهبر عمده اپوزیسیون بلاروس قرار است امروز (۸ سپتمبر) در مجمع پارلمانی شورای اروپا در مورد وضعیت فعلی کشورش سخنرانی کند.

مجمع پارلمانی شورای اروپا می‌گوید، سویتلانا تیخانوفسکایا که در تبعید خودی در لتوانیا به سر می‌برد، در مورد وضعیت بلاروس پس از اعلام نتایج انتخاباتی نهم آگست صحبت خواهد کرد.

در خبرنامۀ که از سوی مجمع پارلمانی شورای اروپا نشر شده آمده است، ریک دایمز رئیس مجمع هم در این بحث‌ها شرکت خواهد کرد.

دایمز پیش از این خواستار یک فرایند سیاسی ملی همه جانبه در بلاروس شده بود تا به‌گفتۀ او در مورد انتقال سیاسی صلح‌آمیز و دموکراتیک در آن کشور اطمینان حاصل شود.

بلاروس عضو شورای پارلمانی اروپا نیست، اما از ۱۹۹۷ میلادی به این‌سو زمانی‌که عضویت آن به‌عنوان ناظر در این شورا به تعلیق درآمد، این مجمع مذاکرات‌اش را با مقام‌های بلاروسی ادامه داده و اغلب از سیاستمداران این کشور برای شرکت در جلسات خود دعوت می‌کند.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس

سوتلانا تیخانوفسکایا رهبر عمده اپوزیسیون و نامزد انتخابات ریاست جمهوری نهم آگست در بلاروس پس از اعلام برنده شدن الکساندر لوکاشینکا برای ششمین بار به‌عنوان رئیس جمهور، مخالفت شدید اش را ابراز و سپس به لتوانیا فرار کرد.

مخالفان لوکاشینکا ادعا می‌کنند که این انتخابات مملو از تقلب گسترده بود و خواستار برگزاری انتخابات مجدد شده‌اند. اعلام نتایج انتخابات در بلاروس باعث اعتراضات گسترده مردمی شد که وارد ۳۰مین روزش شده‌است.

اما الکساندر لوکاشینکا که از ۲۶ سال به این‌سو در قدرت است، تقلب در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس را رد کرده‌است.

سخنرانی سویتلانا تیخانوفسکایا رهبر عمده اپوزیسیون بلاروس در مجمع پارلمانی شورای اروپا یک روز پس از آن انجام می‌شود که از ناپدید شدن سه عضو ارشد شورای هماهنگی این کشور خبر داده شد.

در این میان ماریا کالیسنی کوفا هم شامل است که تظاهرات ضد مردمی را تنظیم می‌کند، اما مقام‌های مرزی بلاروس امروز گفتند که این سه تن با عبور از مرز وارد اوکراین شده‌اند.

اعتراض‌ها در بلاروس

این خبر تا هنوز از سوی اوکراین و یا هم مخالفان رئیس جمهور لوکاشینکا تایید نشده‌است. ناپدید شدن این سه مخالف حکومت در بلاروس باعث شد که اتحادیه اروپا رژیم لوکاشینکا را به تلاش برای سرکوب اعتراضات ضد حکومتی متهم کند.

بر اساس گزارش‌ها، در اعتراضات ضد حکومتی در بلاروس تا کنون هزارها نفر بازداشت شده‌اند، خبرنگاران مورد آزار و اذیت قرار گرفته و حتی از این کشور اخراج شده‌اند و همچنان صدها نوار ویدیویی از بد رفتاری پولیس با معترضان در صفحات اجتماعی نشر شده‌است.