پس از رهایی زندانیان طالب فعالیت این گروه در بلخ افزایش یافته است

آرشیف، یک رویداد بمب‌گذاری در ولایت بلخ

مسئولان حکومتی در بلخ می‌گویند پس از رهایی بیش از پنج هزار زندانی طالبان فعالیت این گروه تا سه برابر افزایش یافته است.
فعالیت گروه طالبان در برخی از ولسوالی‌های بلخ افزایش یافته و نیز حمله‌های این گروه بر پوسته‌های امنیتی و قرارگاه‌های نیروهای کماندو شدت یافته است.

مقام‌های محلی بلخ می‌گویند که از پانزده روز به این سو حملات طالبان ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش کرده‌است.

به تازگی وزارت داخله هشت مقام محلی بلخ را به اتهام ضعف مدیریتی در تامین امنیت مزار شریف از وظایف شان برطرف کرده است.

ساکنان ولسوالی‌های چمتال، چهاربولک، بلخ، دولت‌آباد، شورتپه، شولگره، زارع و نهرشاهی در بلخ می‌گویند که از حدود دو هفته به این سو حضور طالبان در این مناطق بیشتر شده‌است.

به گفته آنها شورشیان طالب در ساحات تحت کنترول شان، مقررات خود را اجرا می‌کنند.

در مناطقی که طالبان فعال هستند، مردم اجازه تراشیدن ریش خود را ندارند، جوانان نامزد با همدیگر قبل از ازدواج دیده نمی‌توانند و همچنین طالبان مسایل قضایی را در این مناطق حل و فصل می‌کنند.

نوید احمد باشنده ولسوالی چهاربولک در رابطه به رادیو آزادی گفت: "فعالیت طالبان خیلی زیاد است. مردم از ترس آنها اجازه زندگی دلخواه‌شان را ندارند. نه کسی در ساحه آنها ریش می‌تراشد و نه هم کسی مسایل قضایی‌شان را به دولت راجع می‌سازد."

گل‌رحمن همدرد، عضو ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که پس از رهایی بیش از پنج هزار زندانی طالبان، فعالیت این گروه در نقاط مختلف کشور افزایش یافته است.

آقای همدرد می‌افزاید: "شورشیان طالب ۶۰ درصد از اراضی هشت ولسوالی بلخ که مسئولیت تامین امنیت آن به دست پولیس محلی و نیروهای خیزش مردمی است در کنترول دارند و همچنین ادارات دولتی در این ولسوالی‌ها فلج است."

ولسی جرگه شورای ملی افغانستان

همدرد گفت: "طالبان مسلح اکثراً در ولسوالی‌هایی هستند که پولیس محلی و خیزش مردمی در آنجا است. در جاهایی که طالبان هستند، دولت قطعاً ارائه خدمات به مردم را ندارد."

منیر فرهاد، سخنگوی والی بلخ با تائید افزایش ناامنی در این ولایت می‌گوید که شش ولسوالی از حدود یک سال به این سو در اوج ناامنی به سر می‌برد و به تازگی شورشیان طالب در دو ولسوالی دیگر نیز فعال شده‌اند.

وی گفت که حضور طالبان از لحاظ جغرافیایی در بلخ ۲۸ درصد بیشتر شده است.

به گفته فرهاد برای برگرداندن امنیت به این ولسوالی‌ها عملیات نظامی برنامه‌ریزی شده و در حال اجرا است.

او درباره فعالیت و حملات طالبان در بلخ گفت: "در یک شبانه روز طالبان از چهار تا شش حمله مسلحانه انجام می‌دهند. این رقم در گذشته به ۱ الی ۲ حمله می‌رسید. به تازگی دو ولسوالی دیگر هم به جمع ولسوالی‌های ناامن افزوده شده‌است."

طالبان نیز حضور این گروه در بخش‌هایی از بلخ را تائید می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که حمله موتربم دو هفته قبل بر یک پایگاه نیروهای کوماندو در ولسوالی بلخ کار این گروه بوده‌است.

نه تنها با افزایش فعالیت طالبان ناامنی در برخی از ولسوالی‌های بلخ افزایش یافته، بلکه بالا رفتن میزان جرایم جنائی و قتل‌های مرموز از سوی افراد مسلح ناشناس، در مرکز بلخ (شهر مزارشریف) نیز نگرانی‌ امنیتی را برانگیخته است.

گفتنی است که هشت مقام امنیتی شهر مزارشریف نیز روز گذشته به دلیل ضعف مدیریتی در تامین امنیت بلخ از سوی مسعود انداربی، وزیر امور داخله کشور از سمت هایشان برکنار شدند.