شورای امنیت ملی: صلح با طالبان سرکوب گروه‌های دیگر را آسان می‌کند 

مراسم افتتاحیه گفت‌وگوهای بین افغانان در قطر

شورای امنیت ملی افغانستان گفته که پس از صلح با گروه طالبان، گروه‌های تروریستی خارجی بستر امن فعالیت خود را از دست می‌دهند.

جاوید فیصل، سخنگوی این شورا روز یکشنبه در این مورد به رادیو آزادی گفت: "با خوارج صلح نمی‌شود. آنها اتباع این کشور نیستند. صلح تنها با افغان‌ها شده می‌تواند. زمانی که با طالبان صلح شود، دیگر گروه‌ها در اینجا بستر مصون فعالیت‌های‌شان را از دست می‌دهند و گلیم‌شان به آسانی جمع می‌شود."

پرسش اصلی این است که اگر با گروه طالبان صلح شود، جنگ در افغانستان به پایان می‌رسد؟

حضرت عمر زاخیلوال، سفیر پیشین افغانستان در پاکستان در این مورد به رادیو آزادی گفت: " هرگاه طالبان به یک نتیجه برسند، گروه‌های کوچک دیگر نیز باقی نمی‌مانند، هر زمانی که طالبان آتش‌بس کرده‌اند، رویدادها کم‌تر بوده یا وجود نداشته است."

حضرت عمر زاخیلوال

به گفته آقای زاخیلوال، در حال حاضر حکومت افغانستان و گروه طالبان در مذاکرات صلح افغانستان در قطر هم فرصت دارند و هم مشکلات.

به گفته وی هر دو طرف باید از فرصت به دست آمده استفاده بهتر کنند.

در همین حال، محب شریف آگاه مسایل صلح، معتقد است که ادامه جنگ پس از توافق صلح حکومت و طالبان، تابع اوضاع خواهد بود: "هرگاه طالبان روابط خود را با القاعده قطع کنند و با تنظیم‌هایی که در کابل و ولایات قرار دارند، قطع کنند، چگونه این گروه‌ها باقی خواهند ماند؟ اکثر گروه‌هایی را که حکومت از آنها نام می‌برد، مانند کسانی که از پاکستان یا آسیای میانه و دیگر کشورها به افغانستان آمده و در امور داخلی این کشور مداخله می‌کردند، از بی‌نظمی‌ها به نفع خود استفاده کردند."

وی می‌گوید تمام بیست گروه تروریستی که گفته می‌شود در افغانستان حضور دارند، فعال نیستند، بلکه آنها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند.

مراسم افتتاحیه مذاکرات بین افغانان در دوحه مرکز قطر

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز دوم حضور هیئت مذاکره‌کننده حکومت و طالبان در قطر است.

مذاکرات افغانستان با حضور نمایندگان دولت این کشور و گروه طالبان دیروز شنبه (۲۲ سنبله) با برگزاری مراسم افتتاحیه آن به صورت رسمی آغاز شد.

گفت‌وگوهای اصلی میان هیئت‌های دو طرف در روزهای آینده در دوحه، پایتخت قطر، آغاز خواهد شد.