تظاهراتِ ضد لوکاشینکا در بلاروس وارد پنجمین هفته شد

تظاهرات در بلاروس

در ادامه تلاش‌ها به هدف آوردن فشار بر رئیس جمهور الکساندر لوکاشینکا جهت راه اندازی انتخابات جدید، ده‌ها هزار بلاروسی دیروز یک‌شنبه (۱۴ سپتمبر) نیز در جاده‌های مینسک و چند شهر دیگر این کشور دست به تظاهرات زدند.

اعتراضات دیروز تازه‌ترین مثال این واقعیت است که فعالان اپوزیسیون در بلاروس و مردم طبقه متوسط از دستگیری‌ها، لت‌وکوب‌ها و دیگر تکتیک‌های هراس‌آفرین از سوی نیروهای امنیتی نترسیده و به تظاهرات‌شان ادامه داده‌اند.

اعتراض کنندگان دیروز که شعارهای "زنده باد بلاروس" و "ساشا برطرف هستی" را سر داده، بیرق‌های سرخ و سفید را با خود حمل می‌کردند که به سمبولی از اپوزیسیون ضد لوکاشینکا مبدل شده است.

تظاهرات مردمی در بلاروس علیه الکساندر لوکاشینکا، رئیس جمهور بلاروس

لوکاشیکا که از ۲۶ سال به این‌طرف قدرت بلاروس را در دست داشته، از گفتگو با مخالفان‌اش خودداری و تقاضاها برای راه اندازی انتخابات جدید را رد کرده است.

براساس تخمین ملل متحد تا به شش هزار نفر در جریان سرکوب اعتراضات ۵ هفته‌یی در بلاروس زندانی شده و شماری از آن‌ها مورد شکنجه نیز قرار گرفته اند.

زره پوش‌ها و موترهای نظامی در بعضی جاده‌های مرکزی مینسک جابجا شده‌اند و نیروهای امنیتی شماری از اعتراض کنندگان را دیروز نیز دستگیر کردند.

قبل از اعتراضات دیروز وزارت داخله بلاروس گفت، شمار پولیس و نیروهای امنیتی به هدف جلوگیری از اعمال غیر قانونی توسط اتباع اعتراض کننده را افزایش داده است.

بازداشت معترضان توسط پولیس بلاروس

پولیس همچنان گفت، ۲۵۰ تن را به جرم حمل بیرق‌های سرخ و سفید، بنرها به شمول یک شعار توهین کننده دستگیر کرده‌اند.

این تظاهرات بعد از اعلان نتایج انتخابات ریاست جمهوری نهم اگست آغاز شد که در نتیجه آن لوکاشینکا برنده ۸۰ درصد آرا اعلام شد، رقمی که احزاب اپوزیسیون آن را تقلبی می‌خوانند.