واکنش‌های تند به اظهارات اخیر وزیر دفاع پیشین پاکستان

خواجه محمد آصف وزیر دفاع پیشین پاکستان

واکنش‌ها به تویت وزیر دفاع پیشین پاکستان در باره طالبان در افغانستان ادامه دارد.

خواجه محمد آصف، در این تویت عکس مشترک مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا و ملا برادر، معاون رهبر گروه طالبان را همرسانی کرده و به زبان اردو ظاهراً خطاب به امریکا نوشته که "قوت از شماست و خدا با ماست" و در ادامه این تویت نوشته که "الله اکبر."

این تویت واکنش‌هایی را در افغانستان برانگخیته است.

وحید عمر مشاور ارشد رئیس جمهور غنی در پاسخ به این تویت خواجه محمد آصف نوشته است "همین ملا برادری‌که خدا دارد، زمانی‌که شما وزیر دفاع بودید در پاکستان زندانی بود و شکنجه می‌شد."

آقای عمر افزوده است: "زمانی‌که شما وزیر بودید، طالبان پاکستانی به یک مکتب نظامی حمله کردند و ۱۴۰ کودک را کشتند، آیا آن‌ها هم خدا داشتند؟"

موقف‌گیری خواجه آصف در تویترش واکنش‌های شماری از سیاسیون افغان را نیز برانگیخته است.

رحمت الله نبیل

رحمت‌الله نبیل یکی از چهره‌های ضد پاکستان و رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در پاسخ به این تویت آقای آصف در حساب تویترش نوشته است: "خواجه صاحب، خداوند در اجاره شما نیست، بلکه وحشیگری، قتل و غارت در اجاره شماست."

این تویت در پاکستان نیز واکنش‌های را به همراه داشته است.

محمد تقی مخالف سیاسی حکومت پاکستان در پاسخ به آقای آصف نوشته است "می‌خواهم به آقای خواجه یادآوری کنم، طالبان نه‌تنها این‌که بر افغان‌ها ظلم کرده‌اند، بلکه آن‌ها به تروريستان پاکستانی هم پناه داده‌اند".

محسن داور یک عضو پارلمان پاکستان و از سران این جنبش در تویتر نوشته است "خداوند نه ظلم می‌کند او نه با ظالم‌ها است، الله به اندازه یک ذره هم ظلم نمی‌کند".

اما مقام‌های حکومت پاکستان تا کنون در مورد اظهارات خواجه محمد آصف اظهار نظر نکرده‌اند.

پیش ازین هم شماری از مقام‌های پاکستانی از طالبان حمایت خود را ابراز کرده‌اند، حتی پرویز مشرف رئیس جمهور پیشین این کشور در یک مصاحبه گفته است که آن‌ها به طالبان سلاح داده و برای جنگ به افغانستان فرستاده اند.

اگرچه مقام‌های رسمی حکومت افغانستان در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند، اما پیش از این حکومت افغانستان همواره از پاکستان انتقاد کرده که بازی دوگانه را در پیش گرفته است و رئیس جمهور غنی بارها از طالبان و پاکستان خواسته که در مورد روابط‌شان با یکدیگر وضاحت بدهند.

از سوی دیگر، تمیم عاصی رئیس انستتیوت مطالعات جنگ و صلح به رادیو آزادی می‌گوید این تویت خواجه محمد آصف سندی است که نشان می‌دهد پاکستان از طالبان به‌عنوان گروه پیشمرگ و نیابتی برای منافع خود در افغانستان استفاده می‌کند.

تمیم عاصی

او گفت: "آقای خواجه محمد آصف یکی از چهره‌های بسیار نزدیک به اردوی پاکستان است. تویتی‌که خواجه آصف کرده یکی از صدها سندی است که نشان می‌دهد طالبان گروه نیابتی و پیشمرگ پاکستان است و رهبری طالبان جنگ افغانستان را از آنجا رهبری می‌کند. از سوی دیگر پاکستان با امریکا تعاملی‌که در برابر صلح افغانستان کرده، صداقت ندارد و غیر مستقیم از طریق مقام‌های پیشین خود به امریکا پیام می‌دهد که از طریق گروه نیابتی خود شما را در افغانستان شکست داده‌ایم."

در افغانستان پیوسته این اتهام علیه پاکستان مطرح شده که این کشور از گروه طالبان در جنگ حمایت کرده، اما در گفت‌وگوهای صلح به وعده‌های خود عمل نکرده‌است.

در پی تویت خواجه محمد آصف شماری زیادی نظر داده‌اند، برخی‌ها از این موقف‌گیری آقای آصف استقبال و حمایت کرده و شماری دیگری آن را نقد کرده و نکوهش کرده‌اند.