چالش‌ها در پارک‌های صنعتی بلخ مانع تولیدات داخلی شده‌است

آرشیف

مسئولان اداره تجارت و صنعت در بلخ می‌گویند که قطع و کمبود برق، نبود منابع آب، غصب زمین‌ پارک‌ها توسط زورمندان و نبود راه مناسب فعالیت ده‌ها کارخانه تولیدی داخلی در این ولایت را با چالش رو به رو کرده است.

شیراحمد سپاهیزاده، رئیس این اداره به رادیو آزادی گفت که در بلخ دو پارک صنعتی وجود دارد و تعداد کارخانه‌های فعال در این پارک‌ها به بیش از ۲۵۰ می‌رسد.

به گفته آقای سپاهی‌زاده، در این پارک‌ها ۳۰ نوع کالا تولید می‌شود: "در این کارخانه‌های تولیدی فرنیچر، کاک، ظروف چینی، مواد ساختمانی، آکسیجن، پاپوش و انواع دیگر مواد ضروری تولید یا هم پروسس می‌شود."

رئیس اداره تجارت و صنعت بلخ می‌گوید که نبود انرژی کافی، سیستم فاضلاب، جاده و همچنین غصب زمین پارک‌ها از سوی زورمندان، از مشکلات اساسی در برابر فعالیت در پارک‌های صنعتی در بلخ است.

قرار است یک پارک صنعتی دیگر نیز در بلخ ایجاد شود. مسئولان اداره تجارت و صنعت بلخ می‌گویند که با توجه به نیازمندی برای تولیدات بیشتر داخلی و فعال شدن کارخانه‌های تولیدی در بلخ، در نظر است که یک پارک جدید صنعتی در شهر مزارشریف ساخته شود.

در همین حال، اتاق تجارت و صنایع شمال می‌گوید که وجود دو پارک صنعتی در بلخ کافی نیست، بلکه نیاز است که برای رشد تولیدات داخلی و رفع نیازمندی بازار برای تولیدات، کارخانه‌های بیشتر ایجاد شود.

نصیراحمد قاسمی، مدیر اجرائیه این اتاق به رادیو آزادی گفت که زمین‌های غصب شده پارک‌های صنعتی باید دوباره برگردانده شود: "ما نیاز به ایجاد فابریکه‌های بیشتر تولیدی داریم و اگر زمین‌های غصب شده باز گردانده نشود و یا هم پارک‌های صنعتی توسعه پیدا نکند، مشکل کمبود فابریکه‌های تولیدی داخلی پا برجا خواهد بود."

برخی از سرمایه‌گذاران بلخی از پایین بودن ولتاژ برق در پارک‌های صنعتی، نبود امنیت و کم عرض بودن محل پارک‌های صنعتی شاکی هستند.

سیما هاشمی، کارخانه‌دار بلخی گفته که تا دولت به نیازمندی‌های موجود در پارک‌های صنعتی رسیدگی نکند، افزایش تولیدات داخلی و رفع نیازمندی بازار توسط تولیدات داخلی دشوار خواهد بود: "تا دولت به مشکلات ما صنعت‌پیشه‌ها توجه نکند، پارک‌ها توسعه نکند و برق مورد نیاز مهیا نشود این مشکل است که ما به خودکفایی تولیدی برسیم."

گفتنی ‌است که نه تنها در بلخ بلکه در ولایت‌های همجوار مانند سمنگان و جوزجان نیز کمبود برق، غصب زمین پارک‌های صنعتی و نبود امنیت از مشکلات اساسی در برابر فعالیت کارخانه‌های داخلی به حساب می‌روند.