طرزالعمل تهیه شده توسط گروه‌های تماس حکومت و طالبان شامل کدام موارد اند؟

مراسم افتتاحیه مذاکرات صلح بین افغانان در قطر

تیم‌های مذاکره‌کننده حکومت و گروه طالبان در نشست امروز روی نهایی شدن طرزالعملی بحث می‌کنند که از سوی گروه مشترک تماس دو طرف تهیه شده است.

این طرزالعمل برای ادامه گفت‌وگوها میان دو طرف، چارچوب و اصولی وضع کرده است.

با آنکه توقع می‌رفت، مذاکرات رسمی میان دو طرف دیروز دوشنبه آغاز شود، اما هیئت‌های دو طرف به طرزالعملی که بتواند مذاکرات را به گونه درست اداره کند، اولویت دادند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح روز سه‌شنبه (۲۵ سنبله) به رادیو آزادی گفت که نشست امروز میان هیئت‌های حکومت و گروه طالبان رسمی است، اما در این نشست در مورد نهایی کردن راهکار گفت‌وگوها بحث می‌شود: "گروه تماس دو طرف دیروز در مورد طرزالعمل کاری و اصول گفت‌وگوها بحث کرد. این طرزالعمل کاری دیروز تهیه شد و امروز به نشست عمومی هیئت‌های دو طرف ارائه می‌شود."

ناجیه انوری

گروه طالبان نیز می‌گوید که در نشست دیروز گروه تماس، در مورد اصولی که در نشست‌های بعدی باید در نظر گرفته شود، بحث شده است.

عبدالحق وثیق، معاون کمیسیون امور فرهنگی گروه طالبان به رادیو آزادی گفت که امروز نیز هیئت‌های دو طرف در مورد این طرزالعمل گفت‌وگو می‌کنند: "امروز قرار است که بین هیئت‌های مذاکراتی دو طرف نشست صورت گیرد. این نشست در اخیر امروز برگزار خواهد شد و در آن در مورد مسایل گوناگون گفت‌وگو می‌شود. پیش از این بحث‌هایی که میان اعضای گروه تماس و تیم فنی انجام شده بود، امیدوارکننده بود. توقع می‌رود که نشست‌های بعدی نیز در فضای خوب به راه انداخته شود."

نادر نادری عضو هیئت گفتگوکننده حکومت نیز دیروز گفت که امروز نشست عمومی میان دو طرف برگزار می‌شود.

اما مذاکره‌کنندگان حکومت و گروه طالبان در مورد جزئیات طرزالعمل پیشبرد گفت‌وگوها به گونه رسمی چیزی نمی‌گویند، اما یک منبع آگاه به رادیو آزادی گفت که در این طرزالعمل، چارجوب ادامه مذاکرات میان دو طرف مشخص شده است.

نادر نادری عضو هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان

پرسش این جا است که چه مواردی مشمول راهکاری است که گروه تماس هر دو طرف تهیه کرده است؟

هیأت گفت‌وگو کنندۀ دولت افغانستان و طالبان به گونۀ رسمی در این باره چیزی نمی‌گویند، اما منابع آگاه از گفت‌وگوهای صلح دوحه به رادیوی آزادی می‌گویند که در این راهکار اصول مربوط به طرزالعمل مذاکرات توضیح داده شده است.

منبع می‌افزاید در این راهکار آمده که هر دو طرف باید از اظهارات تنش‌آمیز در برابر یکدیگر خودداری کنند، احترام به دیدگاه‌های یکدیگر، رعایت نوبت در جریان گفت‌وگوها، حاضرشدن به موقع در نشست‌ها و ‌به اصول مذاکرات احترام بگذارند.

مراسم افتتاحیه مذاکرات بین افغانان در قطر

نشست افتتاحیۀ گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان روز شنبه (۲۲ سنبله) در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شد و انتظار می‌رفت که مذاکرات رسمی به زودی آغاز شود، اما پیش از آغاز این مذاکرات هر دو طرف توافق کردند که روی اصول کاری به توافق برسند و به همین منظور گروه تماس ده نفری از هر دو طرف ایجاد شد.

اگر هر دو طرف امروز روی راهکار اصول کاری تهیه شده به توافق برسند، زمینۀ برای آغاز مذاکرات مستقیم فراهم خواهد شد.