درآمد میلیارد دالری طالبان چه تأثیری روی روند صلح افغانستان دارد؟

طالبان در نشست گفتگوهای صلح در قطر

گزارش محرم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو که به دست رادیوی اروپای آزاد- رادیو آزادی رسیده است نشان می‌دهد که طالبان به دست یافتن به استقلالیت مالی و نظامی نزدیک اند.

در این گزارش گفته شده که استقلالیت مالی طالبان سبب می‌شود تا این گروه پس از مذاکرات صلح و قطع کمک‌های خارجی نیز بتوانند به اِعمال خشونت و جنگ در افغانستان ادامه دهند.

گزارش افزوده که استقلالیت مالی طالبان همچنان می‌تواند سبب بیمه شدن و مصون ماندن روابط این گروه با گروه‌های شبه‌نظامی دیگر مانند القاعده شود.

در بخشی از این گزارش گفته شده که افزایش درآمدهای مالی این گروه از سوی ملا محمد یعقوب، پسر ملا محمد عمر بنیانگذار طالبان، نظارت و سرپرستی می‌شود- چهره ای که می‌کوشد تا این گروه به یک نهاد مستقل سیاسی و نظامی تبدیل شود.

فواد امان این گزارش ناتو را تایید می‌کند و می‌گوید: "طالبان از کشت مواد مخدر سالانه ده‌ها میلیون دالر بدست می‌آورند. از اختطاف شخصیت‌ها و مردم در مقابل پول، استخراج غیرقانونی و سوء استفاده های دیگر سالانه درآمد مالی دارند. کشت و قاچاق مواد مخدر از سوی این گروه بیشتر در جنوب افغانستان صورت می گیرد. حکومت نابودی کشت‌زارهای مواد مخدر ."

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

آقای امان می‌افزاید: "دیگر منابع مالی آنها را در صدر برنامه‌های خود دارد وسالانه ده‌ها تُن مواد مخدر این گروه نابود شده، راه‌های قاچاق شان مسدود شده، اما هنوز یکی از راه‌های بزرگ درآمد طالبان همین کشت مواد مخدر است."

گزارش محرم ناتو بر بنیاد صحبت‌ها و مصاحبه‌های سران بلند پایۀ طالبان، کارمندان بلندپایۀ حکومت افغانستان و متخصصین امور بین‌المللی ترتیب شده است.

در بخشی از این گزارش همچنان آمده که طالبان درسال‌های اخیر، درآمد‌های خود را از راه تجارت غیرقانونی مواد مخدر، استخراج غیرقانونی معادن و صادرات آن به خارج از کشور، تأمین کرده اند.

این گزارش تاکید کرده که درآمد طالبان در سال گذشته به رقم سرسام‌آور ۱.۶ میلیارد دالر امریکایی رسیده بوده است.

همچنان بربنیاد این گزارش بخش دیگر درآمد عمدۀ طالبان را تغییر در شیوه‌های اخذ مالیه از مردم و ایجاد بازارهای صادراتی برای شمار زیادی محصولات می‌سازد.

آرشیف، شماری از اعضای گروه طالبان

این گزارش افزوده که درسال مالی گذشته، طالبان ۴۶۴ میلیون دالر از طریق استخراج معادن، ۴۱۶ میلیون از طریق کشت، تولید و فروش مواد مخدر، ۲۴۰ میلیون به عنوان کمک از کشور‌ها و افراد خارجی، ۲۴۰ میلیون از صادرات مواد مختلف مانند نمک، ذغال سنگ و سنگهای گرانبها، ۱۶۰ میلیون دالر از درک اخذ مالیات و ۸۰ میلیون از معاملات زمین و جایداد، درآمد داشته اند.

با این همه، در این باره جزئیات بیشتر نمی‌دهد و در مورد قاچاق مواد مخدر می‌گوید: "سیاست ما در این باره روشن است که در گذشته نیز جلو قاچاق مواد مخدر را گرفته‌ایم و آنچه به تاوان مردم است با تمام قوت تلاش کرده ایم که جلو آن را بگیریم، در آینده ما برای جلوگیری این برنامه منظم داریم."

محمد نعیم وردک سخنگوی دفترسیاسی طالبان در قطر

گزارش ناتو می‌افزاید که رهبری طالبان به طورعمدی به سمت افغانستان منتقل شدند تا از استخراج معادن غیر‌قانونی این کشور به طور مستقیم نظارت کنند.

اما ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی نظامی این گروه معرفی می‌کند، در صحبت با رادیو آزادی در کنار این‌که این گزارش را بی‌بنیاد می‌خواند می‌گوید درآمد سالانه این گروه را کمک تاجران، عشر و زکات و کمک مالی مردم می‌سازد.

به گفته او صرفه‌جویی درهزینه‌های جنگی و این‌که جنگجویان طالبان معاش ماهانه ندارند از دیگر موارد درآمد مالی سالانه این گروه را می‌سازد.

پیشتر بی‌بی‌سی نیز گزارشی را در پیوند به درآمد‌های این گروه در سال ۲۰۱۸ پخش کرده بود که نشان می‌داد درآمد این گروه درسال به ۵۰۰ ملیون دالر می‌رسد، این گزارش بی‌بی‌سی، بنیاد گزارش سی‌آی‌ای تهیه شده بود که در آن گفته شده طالبان از منابع خارجی به ویژه دولت‌های خلیج در سال ۱۰۶ملیون دالر بدست می‌آورند.

درآمد ۱.۶ میلیارد دالری گروه طالبان با ارقام ارائه شده کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ماه می اعلام کرد مطابقت دارد.

این کمیته گفته بود که درآمد طالبان از ۳۰۰ میلیون دالر تا ۱.۶ میلیارد دالر درسال می‌رسد.