آوار و کثافات به‌جا مانده سیل در چاریکار، سبب گسترش بیماری‌ها شده است

ولایت پروان، خاک باد ناشی از برجاماندن کثافات سیلاب‌ در شهرچاریکار

آوار و کثافات به جا مانده از سیل در شهر چاریکار، سبب گسترش بیماری‌های گوناگون میان باشندگان این شهر شده است.

آلودگی محیط زیست پس از سیلاب در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان نگرانی باشندگان این شهر را برانگیخته است.

گل ولای با سیلابی‌که به جاده‌ها و کوچه‌های شهر چاریکار سرازیر شده بود، اکنون از آن گرد و خاک بلند می‌شود که سبب بیماری‌های گوناگون می‌گردد.

مرتضای بیست و چهار ساله باشنده شهر چاریکاربه این باوراست که آلودگی هوا که ناشی از خاک به جامانده از سیلاب است سبب بیماری آنان شده است.

ولایت پروان، خاک باد ناشی از برجاماندن کثافات سیلاب‌ در شهرچاریکار

او گفت: "همین حالا صحت من خوب نیست. دچار مشکلات زیاد استیم. دوکانداران، دوکانداری کرده نمی‌توانند، غریبکاران، غریبکاری کرده نمی‌توانند. مردم تظاهرات می‌کنند حکومت می‌آید کمی توجه می‌کند باز دوباره اوضاع مثل سابق‌اش می‌باشد. موترهای ۹ ولایت از این سرک رفت‌و‌آمد دارند از این خاک امراض مختلف به وجود می‌آید مثلاً: سرطان، تبرکلوز، گلو دردی و سر دردی."

با این حال برخی دیگری از باشندگان شهر چاریکار از حکومت محلی پروان می‌خواهند تا برای رسیدگی به مشکلات آلودگی محیط زیست اقدام لازم داشته باشد.

نثاراحمد رسولی باشنده ناحیه یازدهم شهر چاریکار می‌گوید: "قبل از این مردم از ویروس کرونا ترس داشتند حالا که سیلاب‌ها سرازیر شده اند مردم از خاک ترس دارند از همین خاک انواع مرض‌ها به‌وجود می‌آید اگر ماسک هم استفاده کنی جلوگیری نمی‌شود دولت باید زود تصمیم بگیرد یا که سرک‌ها را شستشو کنند و یا کدام پلان دیگر برایش پیدا کنند. "

ولایت پروان، خاک باد ناشی از برجاماندن کثافات سیلاب‌ در شهرچاریکار

داکترمحمد قاسم رئیس شفاخانه دولتی شهر چاریکار می‌گوید آلوده‌گی هوا سبب افزایش بیماری‌های تنفسی شده است.

پس از سیلاب که حالاگرد و خاک هوای شهر را آلوده کرده است سبب بیماری‌های تنفسی و گلودردی شده است. درماه سنبله تعداد واقعات بیماریهای تنفسی نسبت به ماه قبل بیشترشده که بیماران به ما مراجعه می‌کنند.

حکومت محلی ولایت پروان می‌گوید برای جلوگیری از آلودگی هوا و آلودگی ساحات شهری از گل ولای به‌جامانده از سیلاب کارهایی را انجام داده است.

احمدشاه اجتماعی مدیر عمومی پلان ریاست محیط زیست ولایت پروان در این مورد در صحبت به رادیو آزادی گفت: "به همه معلوم است سیلاب بسیار زیاد بود، تمام کوچه‌های فرعی و غیرفرعی زیر گل شده بود. وقتی مردم خانه‌های خود را پاک می‌کنند خاک را در روی سرک می‌اندازند به همین دلیل در کار ما سکته‌گی وارد شده است."

از سرازیر شدن سیلاب در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان حدود یک ماه می‌گذرد، اما هنوزهم مشکلات ناشی از این حادثه طبیعی در چهره وحشت‌زده این شهر هویداست.

پس از مشکلات درجه اول مانند پیدا کردن اجساد قربانیان از زیر انبارهای گل و سنگ، رسیده‌گی به معالجه زخمی‌ها، اکنون از وضعیت ناگوار محیط زیست تبدیل به چالش دیگری برای مردم این شهر ماتم زده شده است.