مسئولیت شفاخانه‌های کووید-۱۹ در افغانستان به موسسه‌های غیردولتی واگذار شده است

اتاق تجرید برای مبتلایان به ویروس کرونا در شفاخانه بلخ

وزارت صحت افغانستان اعلام کرده که مسئولیت شفاخانه‌های کووید-۱۹ در مرکز و ولایات به موسسات غیردولتی واگذار شده است.

وزارت صحت افغانستان اعلام کرده که تشخیص و درمان بیماران کووید-۱۹ با مدیریت نهادهای غیردولتی پیامد خوبی داشته و به همین دلیل تصمیم گرفته که مدیریت همه شفاخانه‌های کووید-۱۹ را به این نهادها واگذار کند.

ه روز شنبه در سفری به هرات به خبرنگاران گفت با واکذاری این مسئولیت به نهاهای غیردولتی، این وزارت از کار آنها نظارت خواهد کرد.

احمدجواد عثمانی سرپرست وزارت صحت عام

آقای عثمانی افزود: "در مورد این‌که ما مسئولیت را به موسسات غیردولتی واگذار کردیم، نظر به توافق میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان، بانک جهانی و مؤسسات کمک‌کننده صورت گرفته است. مالکیت، نظارت و ارزیابی از کارکرد مؤسسات غیردولتی به دوش وزارت بهداشت است."

آقای عثمانی گفت که همه مخارج این شفاخانه‌ها از بودجه حکومت افغانستان و کمک‌های بین‌المللی پرداخته می‌شود و مدیریت این شفاخانه براساس قراردادی به موسسات غیردولتی واگذار می‌شود.

نورالله تره‌کی، معاون سخنگوی وزارت صحت در توضیح اتخاذ این تصمیم به رادیو آزادی گفت که کار سازمان‌های غیردولتی در ولایت‌ها نتایج رضایت‌بخشی داشته و به همین دلیل این تصمیم اتخاذ شده است.

آرشیف، یک شفاخانه درمان بیماران در افغانستان

این تصمیم در راستای مدیریت بحران ویروس کرونا، واکنش مثبت شماری از شهروندان را در پی داشته است.

نورالله و مروه، باشندگان ولایت‌های کندز و ننگرهار به رادیو آزادی گفتند: "قبلاً مشکلات بود، اما حالا در شفاخانه کووید- ۱۹ کندز لابراتوار تشخصیه هم ایجاد کردند. این یک سهولت است. فعلاً خدمات بهتر شده است. داکتران می‌توانند به صورت درست به بیماران رسیدگی کنند."

"فعلا بیماری کرونا دارم، اما خدمات بسیار خوب است. داکتران به وقت رسیدگی می‌کنند و مشکلی وجود ندارد."

اما چه دلیلی وجود دارد که مردم از مدیریت سازمان‌های غیردولتی نسبت به نهادهای دولتی بیشتر رضایت دارند؟

اشرف الهام، مسئول موسسه غیردولتی "کف" که مسئولیت مدیریت شفاخانه افغان-جاپان کابل را بر عهده گرفته، به رادیوآزادی گفت: "برای این‌که وزارت بهداشت در قسمت پروسه تدارکاتی مشکل داشت و این یک پروسه مشکل است. حالا پول از طرف بانک جهانی تمویل می‌شود و این تصمیم بانک جهانی بود که بخش‌های کووید- ۱۹ را به ان‌جی‌اوها واگذار کند، زیرا پروسه تدارکاتی و پروسس آن در ان‌جی‌اوها ساده‌تر است و کارها زودتر انجام می‌شود."

شفاخانه‌های کووید-۱۹ در کابل

پیش از این مدیریت شفاخانه‌های بیماران کووید- ۱۹ بر عهده وزارت صحت افغانستان بود، اما چگونگی فعالیت این شفاخانه‌ها با انتقادهای همراه بود.

اعلام زمانگیر نتایج آزمایش کرونا، کمبود تجهیزات آزمایش، کمبود آکسیجن و تأخیر در پرداخت حقوق کارمندان شفاخانه‌های کووید-۱۹ از مشکلات عمده مدیریت دولتی این شفاخانه‌ها بود.

این در حالی است که اخیراً وزارت صحت از افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در هفته‌های اخیر خبر داده است. براساس گزارش این وزارت، در ۲۴ ساعت گذشته از ۹۵ نمونه سراسر کشور، ۲۲ مورد آن مثبت بوده و هیچ کسی در این مدت براثر این بیماری جان نداده است.