هیئت‌های مذاکره‌کننده صلح بحث نهایی‌سازی اصول رفتاری گفتگوها را از سر گرفتند

هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان در قطر

گروه تماس هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان بحث‌ها در مورد نهایی‌سازی اصول رفتاری گفتگوها را امروز از سر گرفت.

با گذشت یک هفته هنوز گروه تماس هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان در مورد اصول رفتاری گفتگوها به نتیجه نرسیده است.

هیئت‌های دو طرف گفته‌اند که در یکی دو مورد هنوز هم اختلاف وجود دارد و ممکن به‌زودی روی آن توافق صورت گیرد.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح روز شنبه از دوحه پایتخت قطر به رادیو آزادی گفت که بحث‌ها در این باره در حالی نهایی شدن است.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

بانو انوری گفت: "دیروز جمعه بود و در بحث‌ها وقفه آمد. امروز گروه تماس گفتگوها را از سر می‌گیرد و درباره موارد باقی‌مانده بحث‌های نهایی خواهد داشت."

اما خانم انوری در مورد جزئیات بحث‌ها توضیح نداد و نگفت که بر سر چه مواردی اختلاف است.

در همین حال یک منبع در هیئت مذاکراه‌کننده دولت افغانستان در قطر که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش گرفته شود، به رادیو آزادی گفته که هنوز روی برخی موارد اختلاف‌های جدی میان دو طرف وجود دارد.

به گفته این منبع، هیئت مذاکره‌کننده دولت بر آتش‌بس تاکید دارد، اما هیئت گفتگوکننده طالبان می‌خواهد که مذاکرات در چهارچوب توافق گروه طالبان و امریکا به پیش برده شود.

در عین حال محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان از طالبان خواسته که به آتش‌بس تن دهند تا درگیری و خشونت در این کشور کاهش یابد.

آقای غنی این درخواست را در اعلامیه‌ای که بخاطر کشته شدن ایوب غروال، معاون شورای ولایتی پکتیا پخش شده، مطرح کرده است.

در اعلامیه همچنین آمده است که :"آتش‌بس بشردوستانه و دایمی خواست تمام شهروندان افغانستان، حکومت این کشور و جامعه جهانی است و طالبان باید این خواست را بپذیرند."

از سویی هم، شورای عالی مصالحه ملی خواستار آغاز هرچه زودتر مذاکرات میان هیئت‌های مذاکره‌کننده دو طرف است.

عزیزالله دین‌محمد معاون این شورا روز شنبه به رادیو آزادی گفت که گروه تماس دو طرف باید بحث‌ها درباره اصول رفتاری مذاکرات را به زودی نهایی کند تا گفتگوها میان تیم‌های مذاکراتی آغاز شود.

عزیزالله دین‌محمد معاون شورای عالی مصالحه ملی

آقای دین‌محمد افزود: "مهم این است که روی آجندا (دستورکار جلسه) بحث شود. طرزالعمل باید به زودی نهایی شود. هر قدر که گفتگوها تاخیر شود، جنگ نیز تشدید می‌شود. مردم نگران شده‌اند. آنها توقع دارند که با آغاز مذاکرات خشونت‌ها کاهش یابد."

دولت افغانستان و جامعه جهانی با اشاره به شدت درگیری‌ها و تلفات ناشی از آن، همواره بر تامین آتش‌بس تاکید کرده اما طالبان تا حالا به آتش‌بس تن نداده‌اند.