واکنش‌ها بر افزایش ناامنی‌ها در کابل؛ "پولم را بگیر، جانم را نه"

آرشیف، عکس جنبه تزیینی دارد

اخیراً در اعتراض به افزایش ناامنی به ویژه سرقت در کابل کمپاینی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است.

موجی از نگرانی‌ها بار دیگر شهر کابل را فراگرفته و کاربران شبکه‌های اجتماعی در اعتراض به ناامنی کمپاینی برای گفتگو با دزدان به راه انداخته اند.

شرکت‌کنندگان این کمپاین تحت عنوان "پولم را بگیر، جانم را نه" از دزدان می‌خواهند که به گرفتن پول و دارایی مردم اکتفا کنند، اما جان کسی را نگیرند.

فیصل محبت یکی از کاربرانی است که به این کمپاین پیوسته است. او به رادیو آزادی گفت که مردم از این کمپاین حمایت کرده‌اند.

فیصل می‌گوید: "کمپاین «مال مرا بگیر، جان مرا نه» به ادامه کمپاین «کابل امن نیست» راه‌اندازی شده است. دزد بدون همکاری پولیس دزدی نمی‌تواند. حالا که من یک پست بگذارم تا ۴۰ بار همرسانی می‌شود، به این معنی است که مردم زیاد متضرر هستند و به این کمپاین دلچسپی خاص دارند."

کمپاین "کابل امن نیست" هم به همین منظور زمستان گذشته در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد و به دنبال آن حکومت برنامه "میثاق امنیتی" را برای مقابله با جرایم جنایی به اجرا گذاشت.

کمپاین تازه بیانگر آن است که این برنامه حکومت رضایت مردم را فراهم نکرده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از نهادهای امنیتی مطالبی را عنوانی "دزدان محترم شهر کابل" می‌نویسند.

یکی از این کاربران نوشته که: "دزدان گرامی! شما نیرومندتر از حکومت محلی کابل هستید. بالاخره، مجبوریم از شما تقاضا کنیم زمانی که پول و موبایل ما را گرفتید، لطفا جان ما را نگیرید."

در همین حال، برخی از مردم کابل به رادیو آزادی گفتند که نیروهای امنیتی توانایی تأمین امنیت شهر را ندارند.

امید و شیر افغان به رادیو آزادی گفتند: "چندی پیش پول‌های مرا از دکان دزدان بردند. هر قدر سروصدا کردم، جایی را نگرفت. پولیس هم با بی‌تفاوتی قضیه را سطحی گرفت و تا حال به مشکل من رسیدگی نشده است."

"واقعا مشکلات در کابل زیاد شده است. در روز روشن موبایل‌ها را دزدی می‌کنند. مردم را تهدید می‌کنند. هیچ بازپرسی نیست. پولیس هم [با مردم] همکاری نمی‌کند."

اما مقام‌های پولیس کابل کمپاین "پولم را بگیر، جانم را نه" را تبلیغات منفی علیه نیروهای امنیتی می‌دانند.

بصیر مجاهد، مسئول دفتر مطبوعاتی فرماندهی پولیس کابل به رادیو آزادی گفت که برای رسیدگی به چالش‌های امینتی و مقابله با اخلال‌گران امنیت تلاش‌ها به شدت ادامه دارد.

آقای مجاهد افزود: "منسوبین نیروهای امنیتی و دفاعی، به‌ویژه تیم امنیتی کابل، در چند روز گذشته دستآوردهای خوبی داشتند. در ۷۲ ساعت گذشته ۲۶ نفر مظنون در پیوند به قضایای مختلف در نواحی و ولسوالی‌های کابل را بازداشت کردیم و عملاً به پنجه قانون سپرده شده‌اند."

بصیر مجاهد، مسوول بخش مطبوعاتی قوماندانی امنیه کابل

در همین حال آرین فیضی، رئیس تحقیقات جنایی فرماندهی پولیس کابل به رادیو آزادی گفت که پولیس در زمینه جلوگیری از جرایم جنایی تلاش دارد و به همکاری مردم دستآوردهای خوبی داشته‌ است.