وزارت داخله: مین‌گذاری طالبان سبب افزایش تلفات ملکی شده است

آرشیف

سخنگوی وزارت داخله گفته که تلفات غیرنظامیان در انفجار مین‌های جاسازی شده گروه طالبان افزایش یافته است و هر روزه باعث تلفات غیرنظامیان می‌شود.

طارق آرین، سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفته که انفجار مین جاسازی شده در یک مراسم عروسی در ولسوالی جانی‌خیل پکتیا به شمول عروس، زنان و کودکان زخمی شدند و یک کودک جان داد.

آقای آرین گفته که نیروهای امنیتی به گونه میانگین ماهانه ۲۰۰ مین جاسازی شده را خنثی می‌کنند: "طالبان همیشه همشهریان‌مان را با جاسازی مین هدف قرار داده‌اند. هزاران غیرنظامی در انفجار مین‌های جاسازی شده از سوی این گروه کشته و زخمی شده‌اند و در یک ماه گذشته حداقل ۲۰۰ مین از سوی نیروهای امنیتی در سراسر کشور خنثی شده است."

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان

آقای آرین روز یکشنبه در حساب توییتر خود نوشت که تنها در روز یکشنبه ۱۵ نفر در انفجار مین‌های جاسازی شده از سوی طالبان در منطقه جانی خیل پکتیکا و شهر مزارشریف کشته شدند.

بربنیاد گزارش‌ها، در انفجار مین در پکتیا محمدآصف توخی، آمر امنیت این ولایت کشته شد و خانزاده کاروان، فرمانده نیروهای ویژه این ولایت، زخمی شد.

خبرنگار رادیو آزادی در پکتیا گفته که این رویداد هنگامی رخ داد که مین جاسازی شده در یک تراکتور انفجار کرد.

در این تراکتور به شمول عروس، زنان و کودکان نیز سوار بودند.

در همین حال، وزارت دفاع افغانستان از کشف و خنثی کردن ۴۷۷۶ مین در شش ماه پسین سال خورشیدی سخن گفته است.

روح‌الله احمدزی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که این مین‌ها در شاهراه ‌های بزرگ و جاده‌های رفت‌وآمد مردم جاسازی شده بودند.

آقای احمدزی ادعا می‌کند که استفاده از مین و مواد انفجاری تاکتیک تازه جنگی طالبان است که اخیراً افزایش یافته است.

روح الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان

رادیو آزادی تلاش کرد تا دیدگاه طالبان را در این باره داشته باشد، اما موفق نشد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز از تلفات غیرنظامیان در انفجار مین‌گذاری‌ها ابراز نگرانی کرده است.

ذبیح‌الله فرهنگ، سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که تاکتیک‌های جنگ با مین‌های زمینی خطرناکتر شده و قربانیان این رویدادها غیرنظامی هستند.

ذبیح الله فرهنگ

آقای فرهنگ گفت: "آنچه بیشتر نگران‌کننده است این است که مین‌های مقناطیسی بیشترین تلفات به غیرنظامیان وارد کرده، در چنین هدف‌ها تفاوتی بین نظامی و غیرنظامی نیست، این یکی از خطرناکترین تاکتیک‌های نظامی است که از سوی گروه‌های مخالف دولت استفاده می‌شود."

پیش از این، کمیسیون مستقل حقوق بشر شش ماه نخست خود در پیوند به تلفات غیرنظامیان گفته بود که همین مدت در انفجار مین‌ها ۲۵۹نفر کشته و ۵۰۷ نفر زخمی شده‌اند.