دهمین روز گفت‌وگوها در قطر؛ حکومت افغانستان از طالبان آتش‌بس خواست

گفت‌وگوهای میان افغانان در قطر

با ادامۀ مذاکرات قطر و افزایش خشونت‌ها، رهبری حکومت افغانستان خواهان اعلام آتش‌بس از سوی طالبان شده‌اند.

روز دهم آغاز گفت‌وگوها در قطر است، اما تا هنوز هیچ خبری از آتش‌بس و یا کاهش خشونت‌ها نیست. مناطق مختلف افغانستان شاهد رویدادهای مرگ‌بار بوده‌اند که در نتیجه ده‌ها تن کشته و زخمی شده‌اند.

رئیس جمهور اشرف غنی در سخنرانی‌اش شام دوشنبه (۳۱ سنبله) به مناسبت روز جهانی صلح، خواهان اعلام آتش‌بس از جانب طالبان شد.

آقای غنی گفت: " یگانه راه، حل سیاسی است. بیائید همدیگر را بپذیریم. به یک چهارچوب دست یابیم. توافق به نفع تمامی افغان‌هاست. امیدواریم هیچ یک از افغان‌ها به قدرت‌ها، شبکه‌ها و کشورها اجازه ندهد که آینده ما را از ما بگیرند."

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور افغانستان همچنان گفت که در صورت پیروزی مذاکرات، حکومت برای ادغام ۶۰ تا ۱۲۰ هزار تن از جنگجویان طالبان برنامه دارد، اما در این مورد جزئیات بیشتر نداد.

با این هم آقای غنی گفت، می‌خواهد برنامۀ را به اجرا بگذارد که کودکان و فرزندان طالبان هم از آن بهره‌مند شوند.

نگرانی‌ 'دو سازمان بین‌المللی' از افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان

روز جهانی صلح؛ سازمان ملل خواستار آتش‌بس در سراسر جهان شد

در نشست دوشنبه در ارگ، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی از آغاز گفت‌وگوها در قطر به‌عنوان یک دستاورد بزرگ در راستای صلح یادآوری کرد. او هم گفت که نخستین اقدام باید آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها در افغانستان باشد.

آقای عبدالله افزود: "وقتی‌که می‌خواهیم مسئله حل شود، برویم به طرف آتش‌بس. یا کاهش خشونت به حدی باشد که مردم احساس کنند، یعنی در حالی‌که در آن‌جا گفت‌وگو صورت می‌گیرد، همان گفت‌وگوها را به تمثیل اراده و نیت خود و تعهد دو جانب همزمان ساخته اند."

داکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

یک روز پیشتر از این، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان از تمامی طرف‌های درگیر خواسته بود تا خشونت‌ها را به صورت قابل ملاحظه در این کشور کاهش دهند.

آقای خلیل‌زاد (یک‌شنبه ۳۰ سنبله) در رشته تویت‌هایش گفت که با آغاز گفت‌وگوها در قطر، کاهش خشونت‌ها خیلی ضروری است.

اما طالبان می‌گویند، خشونت‌ها را به صورت چشمگیر کاهش داده‌اند. محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر دوشنبه به رادیو آزادی گفت که آن‌ها در حال حاضر در وضعیت دفاعی قرار دارند.

آقای نعیم می‌گوید: "عملیات ما در مقایسه با سال‌های گذشته خیلی کاهش یافته، حملات انتحاری ما در گذشته در مراکز ولایت‌ها و شهرهای بزرگ به صورت دوام‌دار ادامه داشت. حالا این حملات نیست. این کاهش چشم‌گیر است که به میان آمده‌است."

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

در حال حاضر مذاکرات در قطر روی برخی مسایل اختلافی به کُندی پیش می‌رود، اما این‌سو میدان‌های جنگ، داغ‌تر از میز گفت‌وگوها اند.

بر اساس آماری‌که وزارت داخلۀ افغانستان در اختیار رادیو آزادی قرار داده، طالبان در یک هفته گذشته در ۲۴ ولایت، ۹۸ غیر نظامی را کشتند و ۲۳۰ تن دیگر را زخمی کردند.

خبرنگاران محلی رادیو آزادی گزارش می‌دهند که از دوشنبه هفته گذشته به این‌سو ۸۸ نظامی و غیر نظامی در ۱۳ ولایت کشته شده‌اند و ۸۶ تن دیگر زخم برداشته اند.

با وجود درخواست‌های پیهم حکومت افغانستان و جامعه بین‌المللی، تا هنوز طالبان هیچ‌گونه چراغ سبزی برای برقراری آتش‌بس نشان نداده‌اند و در عوض گفته اند که در حال حاضر باید روی عوامل جنگ گفت‌وگو شود.