خلیل‌زاد: کاهش خشونت به موفقیت گفت‌وگوهای قطر کمک می‌کند

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان می‌گوید، تمامی طرف‌ها خشونت را کاهش دهند.

آقای خلیل‌زاد با اشاره به گردهم آمدن هیئت‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان گفته است، کاهش خشونت به موفقیت گفت‌وگوهای دو طرف کمک می‌کند: "سطح کنونی خشونت بسیار بلند است. می‌دانیم که کاهش خشونت ممکن است. امیدواریم که گفت‌وگوهای کنونی به کاهش چشمگیر خشونت‌ها از سوی تمامی طرف‌ها بینجامد. جان دادن یا زخمی شدن افغان‌ها و کاهش خشونت به ایجاد اعتماد لازم برای موفقیت این گفت‌وگوها کمک خواهد کرد."

آقای خلیل‌زاد این سخنان را در نشست استماعی کمیتۀ فرعی در مجلس نمایندگان ایالات متحده که روی امنیت ملی تمرکز داشت دیروز سه‌شنبه (۲۲ سپتمبر) ابراز کرد.

امضای توافق‌نامه آوردن صلح به افغانستان میان ایالات متحده امریکا و گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر 29 Feb 2020

او با اشاره به توافق ۲۹ ماه فبروری میان ایالات متحده و طالبان گفت، به نظارت از تطبیق توافق‌نامه ادامه می‌دهند:‌ "این توافق‌نامه چهار عنصر دارد. نخستین آن، تعهدی است از جانب طالبان برای باز داشتن هر گروه یا هر کس از تهدید کردن امنیت ایالات متحده یا متحدانش. در این بخش ما پیشرفت هایی را دیده ایم. همچنان مهم است که تأکید کنیم که از زمان امضای توافق‌نامه، گروه طالبان به نیروهایش دستور داده که از حمله بر نیروهای امریکایی و ناتو بپرهیزند. از زمان امضای توافق‌نامه هیچ امریکایی در نتیجه حملۀ طالبان کشته نشده است."

در نشست دیروز دیوید هیل وی، که در اجرای وظایف معاون وزارت دفاع ایالات متحده در امور امنیت هندو پاسیفیک سهم می‌گیرد، گفت، در صورت عملی شدن شرط‌های توافق‌نامۀ طالبان و ایالات متحده، پنتاگون برنامه‌ریزی خروج تمامی نیروهای امریکایی از افغانستان تا ماه می سال ۲۰۲۱ را بطور محتاطانه پیش می‌برد.

سربازان امریکایی در حال خروج از کمپ بسشن از ولایت هلمند October 26, 2014

او گفت: "می‌خواهم روشن بسازم که وزیر دفاع دستور نداده است که سربازان از پنج هزار و چهار هزار در افغانستان کمتر شوند. هرچند ما به گونۀ محتاطانه برنامه‌ریزی می‌کنیم در صورتی که شرایط توافق‌نامۀ ایالات متحده و طالبان عملی شود، شمار سربازان را تا ماه می سال ۲۰۲۱ به صفر کاهش دهیم."

یکی از شرط‌های اساسی توافق‌نامه ایالات متحده و طالبان، قطع رابطۀ طالبان با گروه‌های هراس افگن به شمول شبکه القاعده است.

سوال‌های زیادی هم در مورد آینده حقوق زنان در گفت‌وگوهای صلح با طالبان مطرح شد. خلیل‌زاد اطمینان داد که حفظ حقوق زنان در افغانستان برای ایالات متحده بسیار مهم است و از آن پاسداری خواهند کرد.