عبدالله: برخی زندانیان آزادشده‌ طالبان به میدان نبرد برگشته اند

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از بازگشت برخی زندانیان آزادشده گروه طالبان به میدان نبرد خبر داده است.

عبدالله عبدالله به شورای روابط خارجی امریکا گفته که حکومت این زندانیان را به شرطی رها کرد که این گروه به میز مذاکرات صلح حاضر شود، اما برخی از این زندانیان حتا در کابل به نبرد آغاز کرده‌اند.

آقای عبدالله می‌گوید: "صادقانه، در مورد شمار دقیق آن‌ها چیزی نمی‌دانم، اما از این آگاه هستم که شماری از طالبان به میدان‌های جنگ باز گشته‌اند و این مخالف توافقی است که آن‌ها سپرده بودند."

پیش از این مقام‌های امنیتی به رادیو آزادی گفته بودند که بیش از ۱۰۰ زندانی آزادشده‌ای طالبان به خط مقدم نبرد باز گشته‌اند و شماری نیز در کابل مانده‌اند.

حکومت افغانستان می‌گوید، بربنیاد توافق بین امریکا و طالبان، حکومت افغانستان بیش از ۵،۰۰۰ زندانی گروه طالبان را رها کرد. اما طالبان اظهارات آقای عبدالله را تکذیب کردند.

زندانیان رها شده‌ای طالبان توسط حکومت افغانستان

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی نظامی این گروه در پیامی به رادیو آزادی گفته: "این خبرها درست نیست. این زندانیان همه درگیر امور شخصی، تعلیم و معالجه خود هستند. نیازی به جذب زندانیان در جبهه‌های جنگ طالبان نیست، زیرا آن‌ها نمی‌توانند از نظر روحی و جسمی زمان را در جبهه‌های جنگ بگذرانند."

از بازگشت زندانیان آزادشده‌ طالبان به جنگ در حالی نگرانی شده که مذاکره‌کنندگان دولت و طالبان برای گفتگو در قطر به سر می‌برند.

آقای عبدالله در سخنرانی خود هرچند آغاز گفتگو با طالبان در دوحه را مثبت خواند، اما از افزایش خشونت‌ها ابراز نگرانی کرد. او با اشاره به روابط طالبان با پاکستان و توافق صلح این گروه با امریکا به وارد کردن فشار بر طالبان برای موافقت با آتش‌بس تاکید کرد.

در همین حال، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، در مصاحبه‌ای با روزنامه هندو، از هر دو طرف خواسته تا بی‌درنگ آتش‌بس را بپذیرند.

آقای کرزی گفت: "آتش‌بس خواست اصلی بسیاری از افغان‌ها به ویژه زنان است و این از طرف هر دو طرف به دولت و طالبان بستگی دارد. ما امیدواریم که "هر دو طرف درگیر جنگ" درک کنند که به شمول کودکان چقدر مردم در این جنگ قیمت می‌پردازند و کشور را به کدام سو می‌برد."

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان

اما پرسش این است که ادامه خشونت و بازگشت زندانیان آزادشده‌ طالبان به میدان‌های نبرد به روند صلح چقدر می‌تواند آسیب برساند؟

گل‌احمد اعظمی، عضو مجلس سنای افغانستان، گفت که طرفین درگیر باید هرچه زودتر موانع صلح را بردارند.

آقای اعظمی می‌گوید: "در این زمان حساس، جامعه بین‌المللی باید طرفداران خود، هم ایالات متحده و هم پاکستان را تحت فشار قرار دهد. در صورت عدم آتش‌بس، حداقل آتش کاهش می‌یابد."

نگرانی‌ها در باره بازگشت جنگ جویان طالبان به نبرد و شدت خشونت‌ها از سوی این گروه در حالی مطرح شده که هنوز طرزالعمل مذاکرات رسمی صلح بین هیئت افغانستان و طالبان در قطر نهایی نشده است.

هر دو طرف می‌گویند که بحث‌ها برای دستیابی به توافق در مورد شماری از موضوع‌های مورد اختلاف در جریان است و امیدوارند که به زودی به توافق برسند.