روزنامه‌های امروز کابل روند جاری صلح افغانستان را بررسی کرده اند

بیشترین روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب خبری و تحلیلی خود را به بررسی روند جاری صلح و افزایش جرایم جنایی در افغانستان به ویژه شهر کابل اختصاص داده‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح نوشته است که دو هفته از آغاز گفتگوهای صلح در قطر می‌گذرد، اما در کارکرد گروه تماس دو طرف پیشرفتی دیده نمی‌شود و جنگ نیز در افغانستان شدت یافته است.

این روزنامه می‌نویسد که برای رسیدن به صلح بهتر است که نهادهای جهانی صلح عملکرد دو طرف را نظارت کنند و هر طرفی را که مرتکب جنایت در برابر انسانها می‌شود، زیر فشار قرار دهند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته است که در آستانه آغاز مذاکرات صلح، اظهارات ضد روند صلح و افزایش درگیری‌ها، به روند صلح آسیب می‌رساند و مانع این روند مانع خواهد شد.

سرمقاله‌نویس هیواد نوشته است که افغانها و جهامعه جهانی از گروه تماس دولت افغانستان و طالبان انتظار دارند که در زمینه توافق روی اصول کاری گفتگوها به نتیجه برسند.

  • انیس

انیس، دیگر روزنامه دولتی می‌نویسد که طرف‌های درگیر در افغانستان باید فرصت به میان آمده برای صلح را از دست ندهند، خشونت‌ها را کاهش دهند و سنجیده گام بردارند.

همچنین روزنامه دولتی اصلاح افزایش رویدادهای جنایی در افغانستان را نگران‌کننده خوانده و نوشتهاکه به نظر می‌رسد وضعیت دارد از کنترول نیروهای امنیتی بیرون می‌شود.

  • اصلاح

سرمقاله‌نویس اصلاح می‌نویسد تا هنگامی که پولیس وابستگی‌های حزبی، سمتی و محلی را ترک نکند و کارکردشان متحدانه نباشد، وضعیت جاری همچنان ادامه خواهد داشت.

  • آرمان ملی

و روزنامه آرمان ملی نوشته است که رویدادهای جنایی در شهر کابل به‌گونه‌ای بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و باشنده‌های این شهر در روز و شب احساس امنیت ندارند.

سرمقاله‌نویس آرمان ملی می‌نویسد که اگر وضعیت همین‌گونه ادامه یابد، سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را از این کشور بیرون خواهند کرد.

به نوشته این روزنامه، در این صورت بیکاری بیشتر می‌شود و رویداد‌های جنایی نیز بیشتر از پیش در شهر کابل و تمام ولایت‌های افغانستان افزایش خواهد یافت.