شبکه مبارزه با فساد اداری: ۷ نهاد دولتی در تهیه اطلاعات همکاری نکردند

آرشیف

یک شبکه تحقیقاتی فعال در زمینۀ مبارزه با فساد اداری در افغانستان در گزارشی نوشته که نهادهای دولتی در تأمین شفافیت و دسترسی به اطلاعات ضعیف عمل می‌کنند.

در آستانه روز جهانی دسترسی به اطلاعات، شبکه مبارزه با فساد اداری چند نهاد دولتی را متهم به محدود کردن دسترسی به اطلاعات کرده است.

خان‌زمان امرخیل، رئیس این شبکه روز یک‌شنبه (۶ میزان) در یک نشست خبری گفت که برای تهیه این گزارش از هفت نهاد عمده دولتی خواستار اطلاعات شد، اما هیچ یک از این نهادها همکاری نکردند.

آقای امرخیل می‌گوید: "ما خواستیم که یک تحقیق همه‌جانبه انجام بدهیم، اما متاسفانه معلومات را با ما شریک نکردند. این جا دو مسئله است: اول اهلیت و ظرفیت موجود نیست و دیگر فساد است. اگر آن‌ها بخواهند که این معلومات را با مردم شریک کنند، مردم به اساس معلومات می‌توانند در رابطه به حکومت تصمیم بگیرند و در پروسه که فساد باشد، مردم واکنش نشان می‌دهند."

به گفته آقای امرخیل، موضوع این تحقیق چگونگی استخدام، مصرف بودجه، قراردادها، درآمد، تغییر و تبدیل کارمندان در اداره دولتی بود.

به گفته او، اطلاعات در این مورد در دو ماه گذشته از وزارت‌های مالیه، معارف، احیا و انکشاف دهات، ترانسپورت، مهاجرین و عودت‌کنندگان، امور خارجه و دافغانستان بانک خواسته شد، اما هیچ یک از این وزارتخانه‌ها همکاری نکردند.

رئیس این شبکه تأکید کرد که برای دسترسی بهتر مردم به اطلاعات، قانون دسترسی به اطلاعات به گونه درست اجرا شود.

در همین حال رئیس کمیسیون دسترسی به اطلاعات با رد اظهارات رئیس این شبکه در باره محدودیت دسترسی به اطلاعات در نهادهای دولتی، اعتبار علمی گزارش این شبکه را زیر سؤال برد.

عین‌الدین بهادری، رئیس کمیسیون دسترسی به اطلاعات

عین‌الدین بهادری رئیس این کمیسیون به رادیو آزادی گفت: "آن‌ها اگر تخصصی کار می‌کردند، نخست باید تقاضای فورم می‌کردند. اگر پاسخ دریافت نمی‌کردند، باز به ما شکایت می‌کردند و من مطمئن هستم که این نهاد همان میکانیزم‌ها و نظریه‌ها را مطالعه نکرده‌اند."

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان به رادیو آزادی گفته که این وزارت پابند فراهم کردن زمینه دسترسی به اطلاعات است.

فریدون آژند، سخنگوی این وزارت در مورد به رادیو آزادی گفت: "ما در قسمت دادن بعضی اطلاعاتی که پاسخ آن ساده است، آماده هستیم آن را به زودی پاسخ بگویم، اما برخی موارد نیاز به زمان دارد که در مورد آن اطلاعات موثق و دقیق جمع‌آوری شود."

با نزدیک شدن روز جهانی دسترسی به اطلاعات، بسیاری از نهادهای فعال در زمینه دسترسی به اطلاعات تلاش می‌کنند که توجه مردم را به اهمیت و وضعیت دسترسی به اطلاعات جلب کنند.

اخیراً شماری از نهادهای حامی روزنامه‌نگاران انتقادهایی را در این زمینه مطرح کرده‌اند.