شماری از زندانیان زندان پلچرخی کابل اعتصاب غذایی کرده اند

آرشیف، شماری از زندانیان در زندان پلچرخی

اعتصاب غذایی زندانیان در بزرگترین زندان افغانستان. شماری افراد که ادعا می‌کنند زندانی زندان پلچرخی هستند، در تماس تلفونی به رادیو آزادی گفتند که مسئولان زندان با آنها بدرفتاری می‌کنند و غذای مناسب نمی‌دهند.

شمس‌الرحمان و محمد نعیم، زندانیان معترض در پلچرخی گفتند: "نان ما خراب است. از غذایی ما دزدی می‌شود. این بی‌عدالتی در برابر ما جریان دارد. با توجه به این وضعیت ما دست به اعتصاب زده‌ایم."

"کسانی که واسطه داشتند رها شدند. کسانی که پول داشتند هم رها شدند. حتی کسانی که در بین طالبان واسطه داشتند رها شدند. این بی‌نظمی جریان دارد. ما هم اعتصاب کردیم."

معترضان می‌گویند شماری از زندانیانی که مسئولان زندان را می‌شناسند، می‌توانند بستگان خود را ببینند، اما دیگران ماه‌ها است که از این حق محروم شده‌اند.

آنان همچنین انتقاد کردند که فرمان‌های عفو رئیس جمهوری هم به صورت درست اجرا نشده است. آنها از فرمان اخیر رئیس جمهوری در این مورد یاد کردند.

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری به دنبال شیوع ویروس کرونا فرمان داد که ده هزار زندانی در سراسر افغانستان آزاد شوند.

زندانیان معترض هشدار داده‌اند که اگر به درخواست‌های آنها رسیدگی نشود، به اعتصاب غذایی ادامه می‌دهند.

فرهاد بایانی

اما فرهاد بایانی، سخنگوی اداره تنظیم امور زندان‌ها در باره تعداد معترضان توضیحی نداد، اما گفت: "خواست تعداد زیاد این اعتصاب کننده‌ها رهایی همه‌شان [آزادی] بدون قید و شرط است که در مخالفت با روحیه فرمان قرار دارد. اداره امور زندان‌ها تطبیق‌کننده فرمان، مطابق به آنچه در خود فرامان‌ها تسجیل شده می‌باشد و صلاحیت رهایی زندانیان را خلاف روحیه فرامین ندارد."

آقای بایانی افزود کسانی‌که مشمول فرمان عفو می‌شوند دوسیه‌های شان در دست بررسی است.

مسئولان اداره زندان‌ها گفته‌اند که دیدار بستگان زندانیان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ممنوع شده بود، ولی به زودی این ممنوعیت برداشته خواهد شد.

به گفته آنها تا اکنون براساس فرمان رئیس جمهوری حدود شش هزار زندانی شامل زنان، کودکان و کهن‌سالان آزاد شده‌اند. شمار کل زندانیان در افغانستان به بیش از ۲۵ هزار نفر می‌رسد.