نشنل انترست به خروج امریکا از افغانستان و نقش چین در این کشور پرداخته است

روزنامه‌های جهان

چندین روزنامۀ پاکستانی بازدید عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان از آن کشور را تحت پوشش قرار داده‌اند.

  • دان

روزنامۀ انگلیسی زبان دان نوشته که آقای عبدالله در ملاقات خود با شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان در اسلام‌آباد از نقش آن کشور در پروسۀ صلح افغانستان ستایش کرد.

در ادامه آمده که آقای قریشی هم به وی گفت که پاکستان به‌خاطر خاتمۀ جنگ، برقراری صلح و راه حل سیاسی پایدار، از مذاکرات به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند.

  • نیوز انترنشنل

نیوز انترنشنل روزنامۀ دیگر پاکستانی این اظهارات آقای قریشی را بازتاب داده که گفته رهبران افغان باید برای پیشرفت روند صلح به طور جدی تلاش کنند.

آقای عبدالله در دیدار سه روزه‌ای خود از پاکستان از عمران خان صدراعظم و دیگر مقام‌های عالی رتبۀ آن کشور خواهد خواست که از نفوذ خود بر طالبان استفاده کنند تا گفت‌وگوهای جاری حکومت افغانستان و طالبان در قطر به نتیجه برسد.

  • نشنل انترست

نشریۀ امریکایی نشنل انترست به این مسئله پرداخته که خارج ساختن نیروهای امریکایی از جانب دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا از افغانستان برای چین چقدر مهم است.

در مطلب آمده، در حالی‌که دیدگاه دراز مدت واشنگتن به ندرت از چهار سال فراتر می‌رود، ولی از دید نویسنده، چین بازی طولانی‌تری را به راه انداخته است.

مایکل روبین نویسندۀ مطلب از سال ۱۹۹۷ به این‌سو چندین بار به افغانستان سفر کرده، او نوشته که رئیس جمهور ترمپ خارج ساختن نیروها از افغانستان را در ملای عام به‌عنوان یک رهبر مسئول توجیه می‌کند و قصر سفید می‌گوید که چگونگی خروج نیروها به پایبندی طالبان به تعهدات بستگی دارد.

ولی به نظر آقای روبین وضعیت عقب صحنه چنین نیست. در ادامه آمده که نه‌تنها اداره‌های استخباراتی، بلکه مقامات ارشد حکومت ترمپ هم در اظهارات خصوصی خود توافق‌نامۀ فبروری با طالبان را میان‌تهی خوانده که صرف مسئلۀ خروج نیروها را جالب می‌سازد.

نویسنده می‌افزاید که رئیس جمهور ترمپ از جنگ طولانی در افغانستان خسته شده و با پایان بخشیدن به این جنگ می‌خواهد حدود ۵۰ میلیارد دالری را که هزینۀ سالانۀ این جنگ است، صرفه‌جویی کند و این پول را به هدف جلوگیری از بلند پروازی‌های چین که در این اواخر، توجه رئیس جمهور را به خود جلب کرده، مصرف کند.

اما به باور نویسنده، رئیس جمهور ترمپ با ترک کردن افغانستان نه‌تنها ثروت استراتژیک بزرگی را در دسترس پیکنگ قرار می‌دهد، بلکه ۱۴۰ میلیارد دالری دیگری را که تا جولای سال ۲۰۲۰ تنها در امور بازسازی افغانستان مصرف کرده هم به طور رایگان به چین می‌بخشد.

البته هزینه‌های نظامی امریکا در افغانستان این پول را در بر نمی‌گیرد. در ادامۀ مطلب نشنل انترست می‌خوانیم که چین خلای را که بعد از خروج امریکا از افغانستان به میان خواهد آمد پر خواهد کرد و از دید نویسنده به سرمایه‌گذاری شبیه غارت‌گری در این کشور که امریکا هرگز نکرده، روی خواهد آورد.

نشنل انترست نوشته که مقامات چین از سروی‌های ادارۀ زمین شناسی و پنتاگون، وزارت دفاع امریکا، خبر دارند که منابع طبیعی افغانستان را یک تریلیون یا یک هزار میلیارد دالر ارزیابی کرده‌اند و این که تنها لیتیوم افغانستان می‌تواند این کشور را به عربستان سعودی دیگر تبدیل کند.