بازشدن راه تورخم؛ نداشتن ویزای پاکستان افغان‌ها را با مشکل مواجه کرده است

تورخم

با سفر عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان به پاکستان، اسلام‌آباد اعلام کرد که تا شنبه هفته آینده تمام راه‌های پاکستان به روی مسافران افغانستان باز خواهد شد.

پس از اعلام این خبر، شمار زیادی از مردم روز سه‌شنبه به تورخم هجوم بردند تا به پاکستان سفر کنند.

اما کسانی که ویزای آن کشور را ندارند، با مشکل برخوردند. غنی اکبر و طاهر از تورخم به رادیو آزادی گفتند: "اینجا حالا که ما را نمی‌گذارند که برویم. شش یا هفت ماه می‌شود اما کنسولگری تعطیل بود. تاریخ ویز‌اهای ما گذشته و کنسولگری هم به ما ویزا صادر نمی‌کند. همه ما با کودکان و بیماران در اینجا بند مانده‌ایم."

"راه باز است، اما ما که ویزا نداریم. به ما اجازه داده نمی‌شود تاریخ ویزای ما پایان یافته است. کنسولگری نیست که ویزا بگیریم، بنابر این ویزا را از کجا کنیم؟"

ضیاالحق امرخیل والی ننگرهار

ضیاءالحق امرخیل والی ننگرهار در مصاحبه با رادیو آزادی این مشکلات را تأیید کرد، اما گفت که روند صدور ویزا به پاکستان در روزهای آینده با روش شفاف و منظم از سر گرفته می‌شود: "توزیع ویزا هنوز در کنسولگری پاکستان در اینجا آغاز نشده است. ما سه روز پیش در مورد آن بحث کردیم. آنها وعده دادند که این بار تعداد ویزا را بیشتر می‌سازند و همچنین مشکلی که افغانها با آن روبه‌رو بوده‌اند مسئله ازدحام و صف‌های نامنظم بوده و ما برای رفع این مسئله اقداماتی انجام داده‌ایم. این بار، ما متعهد به حل بیشتر مشکلات ویزای پاکستان هستیم."

پیشتر به دلیل تیره شدن روابط بین افغانستان و پاکستان، راه پاکستان بارها از سوی حکومت آن کشور مسدود شد که مردم را با مشکل روبه‌رو کرده است.

آخرین باری که این راه بسته شد دلیل آن جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خوانده شده بود، اما گاهی از آن‌سو برای مسافران افغان اجازه سفر به کشور شان داده می‌شد و از افغانستان تنها اتباع پاکستان حق رفتن به کشور خود را داشتند.

در باره این که این راه بعد روز شنبه هفته آینده باز خواهد شد یا نه و هفته‌های آینده اجازه رفت و آمد را خواهند داشت یا نه زیارمل شهردار تورخم به رادیو آزادی گفت: "این مسیر سه روز در هفته در روزهای شنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه باز خواهد بود و مسافران افغان می‌توانند از هر دو طرف که پاسپورت و ویزا دارند سفر کنند. سپس این روزها حتی بیشتر خواهد شد و شما می‌توانید در ۷ روز در هفته مانند گذشته ۲۴ ساعت رفت و آمد کنید."

آقای زیارمل گفت که در حال حاضر، تمام مسافران دارای ویزا می‌توانند در این هفته به پاکستان سفر کنند، اما در آینده بیماران و دانشجویان در اولویت قرار می‌گیرند.