شیوع ویروس کرونا باعث افزایش هفده‌درصدی فقر در افغانستان شده است

در گزارش برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد آمده که برای جبران زیان‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا نیاز به مبارزه جدی با فساد افزایش مالیات و صادرات است.

دفتر برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارشی نوشته که شیوع ویروس کرونا باعث افزایش هفده‌درصدی فقر در این کشور شده است.

دفتر برنامه توسعه‌ای ملل متحد در افغانستان می‌گوید کووید-۱۹ به اقتصاد افغانستان آسیب جدی رسانده است.

در گزارش تازه این دفتر آمده که افغانستان از لحاظ فقر ناشی از شیوع ویروس کرونا در صدر فهرست کشورهای آسیب دیده جهان قرار دارد. براساس این گزارش، هفتاد درصد جمعیت این کشور با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند.

عبدالله الدارداری نماینده این اداره با انتشار این گزارش از حکومت افغانستان خواسته که برای برگشت به حالت عادی، به جمع‌آوری درآمد و تأمین شفافیت اقدام کند.

آقای الدارداری می‌گوید همه‌گیری کووید-۱۹ سطح فقر را در افغانستان ۱۷ درصد افزایش داده است.

آرشیف

او افزود: "تاثیرات کووید-۱۹ بالای اهداف توسعه‌ای و پایدار افغانستان منفی بود. به گونه مثال، اگر فقر را در نظر بگیریم، سطح فقر در تناسب به زمان پیش از شیوع بیماری کرونا، ۱۷.۵ درصد افزایش یافته و احتمال دارد این رقم نیم‌ درصد دیگر نیز افزایش یابد."

آقای الدارداری افزود برای جبران این وضعیت لازم است که حکومت افغانستان مالیات و صادرات را افزایش دهد و برای جمع‌آوری درآمد، جلو فساد را بگیرد و بودجه وزارت‌خانه‌ها را افزایش دهد تا مردم از این وضعیت نجات یابند.

وزارت مالیه افغانستان می‌پذیرد که سطح فقر به سبب شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است، اما در مورد میزان آن توضیح نمی‌دهد.

شمع‌روزخان مسجدی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت حکومت با متحدان بین‌المللی خود کار می‌کند تا در شرایط دشوار به این کشور کمک کنند.

شمعروز خان مسجدی

آقای مسجدی افزود: "در حال حاضر اولویت حکومت افغانستان کمک به مردم است. هیچ نوع برنامه بخاطر افزایش مالیات نیست. چون آن موارد تغییرات در قوانین را نیاز دارد. ما با همکاران بین‌المللی خود کار می‌کنیم تا کمک‌های بیشتری جلب بکنیم و با مردم خود همکاری کنیم."

این در حالی است که ۳۹۲۹۷ تن تا کنون در افغانستان به بیماری کوید-۱۹ مبتلا شده‌اند. از این میان ۱۴۶۲ تن جان باخته‌اند. از سویی هم، سازمان جهانی صحت از گسترش دوباره کووید-۱۹ در جهان هشدار داده است.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان نگران گسترش مجدد کووید-۱۹ هستند.