تاکید ولسی جرگه بر حفظ نظام جمهوریت در گفت‌وگوهای صلح افغانستان

ولسی جرگۀ افغانستان

ولسی جرگۀ افغانستان بر حفظ نظام جمهوریت در جریان گفت‌وگوهای صلح میان افغانان تأکید کرد.

با آغاز گفت‌وگوهای صلح میان افغانان بین هیئت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر بحث حفظ ارزش‌ها و دست‌آوردهای ۱۹ سال گذشته در جریان این گفت‌وگوها داغ شده است.

این بار ولسی جرگۀ افغانستان بر حفظ دست‌آوردهای نزده سال گذشته به ویژه نظام جمهوریت و نهادهای امنیتی تأکید می‌کند.

ولسی جرگه امروز با صدور اعلامیه‌ای در نشست عمومی این جرگه گفته است که نظام جمهوریت و نهادهای امنیتی باید در جریان گفت‌وگوهای صلح حفظ شوند و معامله با سرنوشت این موارد برای مردم و نمایندگان‌شان قابل قبول نخواهد بود.

ولسی جرگه افغانستان

عبدالرووف انعامی، عضو ولسی جرگه به رادیو آزادی می‌گوید: "جمهوری یگانه راه حل دانسته شد و بر حفظ نیروهای امنیتی زیاد تأکید شد. اردوی ملی نباید از هم بپاشد و پولیس ملی که زیاد بالایش سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، نادیده گرفته نشود و در گفت‌وگوهای صلح این‌ها نباید قربانی شوند."

آقای انعامی تأکید کرد که هدف آنان حفظ افراد و اشخاص نه بلکه نظام و نهادهای امنیتی است.

در اعلامیۀ ولسی جرگه آمده است که در گذشته‌ها ثابت شده که افغانستان گاهی میدان بازی برخی کشورهای همسایه و جهان بوده و این کشورها منافع خودشان را نسبت به منافع افغانستان ترجیح داده اند.

ولسی جرگه همچنین از طالبان خواسته که برای موفقیت گفت‌وگوها باید سطح خشونت‌ها را کاهش دهد و به آتش‌بس تن دهد.

این جرگه در کنار این از دولت افغانستان خواسته که از دست آوردهای نزده سال گذشته از جمله حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان در جریان گفت‌وگوها با قاطعیت دفاع کند.

حکومت افغانستان نیز از اعلامیۀ ولسی جرگه استقبال کرده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری در صفحۀ تویتر خود نوشته است که حکومت از اعلامیۀ ولسی جرگه مبنی بر پشتیبانی این مجلس از دست‌آوردهای نزده سال گذشته در افغانستان استقبال می‌کند.

آقای صدیقی در ادامه نوشته است که بدون شک موقف واضح نمایندگان مردم در مجلس در روشنایی منافع ملی، مصالح ملی و خواست اکثریت شهروندان کشور اتخاذ شده است.

این در حالیست که گفت‌وگوهای صلح افغانستان در دوحه به دلیل اختلاف بر سر دو مورد طرزالعمل کاری این مذاکرات متوقف شده است.