آغاز انتخابات ریاست جمهوری در تاجکستان

انتخابات ریاست جمهوری در تاجکستان

ساعت شش صبح امروز به وقت محلی، انتخابات ریاست جمهوری در تاجکستان، آغاز شد.

انتخابات ریاست جمهوری امروز یک‌شنبه (۱۱ اکتوبر) در تاجکستان، کشور همسایۀ افغانستان آغاز شد، در کشوری که امام علی رحمان از حدود سه دهه به این‌سو قدرت را در دست دارد.

سلیم ایوب زاده مسئول بخش تاجکستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در مورد انتخابات امروز تاجکستان می‌گوید: "امروز یازدهم اکتوبر، از ساعت شش صبح در حدود چهار هزار حوزۀ انتخاباتی، رای‌دهی برای انتخاب رئیس جمهور تاجکستان شروع شد و ادامه دارد و تا ساعت هشت شام ادامه خواهد یافت."

این انتخابات تحت کنترول و تدابیر شدید دایر شده است و در آن بر علاوۀ امام علی رحمان که برای پنجمین دور نامزد شده، چهار تن دیگر نیز نامزد شده‌اند.

سلیم ایوب‌زاده می‌گوید: "در این انتخابات، رستم لطیف‌زاده از حزب دهاقین، رستم رحمت‌زاده نامزد حزب اصلاحات اقتصادی، معراج عبدالله یف نامزد حزب کمونیست و عبدالعلیم غفار زاده از حزب سوسیالیست تاجکستان، با امام علی رحمان رقابت می‌کنند."

امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجکستان

به عقیده اکثر کارشناسان در این رقابت، امام علی رحمان رئیس جمهور فعلی تاجکستان پیروز خواهد شد.

سلیم ایوب‌زاده مسئول بخش تاجکستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی با اشاره به این نکته می‌گوید: "همه نامزدان در برابر امام علی رحمان افرادی هستند که به منفعت حاکمیت و به نفع رئیس جمهور عمل می‌کنند. هرچند که خود را نامزد ریاست جمهوری معرفی می‌کردند، اما در ملاقات‌ها، دیدارها و گفتگو‌های‌شان با مردم، بیشتر در مورد امام علی رحمان، برنامۀ او و پیشرفت‌های ۲۸ سال اخیر دورۀ ریاست جمهوری وی صحبت کرده، از آن‌ها ستایش می‌کردند."

امام رحمان از حدود سه دهۀ به این‌سو قدرت را در تاجکستان در دست دارد، این سوال مطرح می‌شود که وی چگونه توانسته در این مدت طولانی بر اریکۀ قدرت باقی بماند؟

سلیم ایوب‌زاده می‌گوید، امام علی رحمان در جنگ‌های داخلی سال ۱۹۹۲ میلادی در تاجکستان به حیث چهرۀ مورد پذیرش همۀ به میدان آمد، وی در جریان حاکمیتش توانست با مخالفانی که در حالت جنگ قرار داشت صلح کرده و آن‌ها را به تاجکستان دعوت کند.

این مسئله به وی امکان داد تا قدرتش را تحکیم بخشیده و در قانون اساسی تاجکستان اساس‌گذار صلح و وحدت ملی این کشور عنوان شود.

انتخابات ریاست جمهوری تاجکستان

به گفتۀ آقای ایوب‌زاده، در این ۲۸ سال، امام علی رحمان چندین بار قانون اساسی را تغییر داد و هر بار این به تغییر نفع وی بوده است.

مرکزهای رای‌دهی در تاجکستان امروز ساعت هشت شام به وقت محلی مسدود خواهد شد.

نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در تاجکستان فردا دوشنبه دوازدهم ا کتوبر اعلام می‌شود و به اساس قانون نتایج نهایی آن باید تا دو هفته دیگر اعلام شود.