وزارت فواید عامه: طالبان در پانزده سال گذشته بیش از ۵۰ کیلومتر جاده را تخریب کرده‌اند

آرشیف

وزارت فواید عامه افغانستان می‌گوید که مخالفان مسلح دولت در پانزده سال گذشته بیش از پنجاه کیلومتر جاده و نزدیک به ۳۰ پل را تخریب کرده‌اند.

نشانه‌های دردناک جنگ در شاهراه تخریب شده ولایت‌های کندهار‌-هلمند.

فردی که خود را جنگجوی گروه طالبان معرفی می‌کند در یک ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده اقرار می‌کند که بخشی از شاهراه کندهار‌-هلمند را با انفجار بمب تخریب کرده است.

در ویدیو جاده تخریب شده مربوط محله وزیر مانده یاد شده است.

اما رادیو آزادی صحت و سقم این ویدیو را تائید نمی‌کند.

درعین حال ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان نیز گفته که این فرد ربطی با این گروه ندارد.

این در حالی است که وزارت فواید عامه افغانستان، پس از سالها گزارش یافته‌های خود را در مورد تخریب تاسیسات عامه در این کشور پخش کرده است.

براساس این گزارش، از سال ۱۳۸۴ – ۱۳۹۹ خورشیدی، گروه‌های مسلح به ویژه طالبان، ۵۰ کیلومتر جاده، ۳۰ پل و ۱۰۰۰ پلچک را تخریب کرده‌اند.

آرشیف، سرک فراه که توسط ماین تخریب شده است

اشرف حق‌شناس معاون سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که تخریب این تاسیسات عامه حدود یک میلیارد افغانی خساره وارد کرده است: "برعلاوه این ارقام، در جریان دو هفته گروه طالبان بخش‌هایی از سرک‌های کندهار‌-ارزگان، لشکرگاه‌-هلمند و کندهار-ارغستان را تخریب کرده‌اند. همچنین ۳۳ پلچک را این گروه در ولایت‌های سرپل، کندهار، هلمند، تخار و لوگر از بین برده است. وزارت فواید عامه این سرک‌ها، پلها و پلچک‌ها را پس از بهبود وضع امنیتی بازسازی خواهد کرد."

با آنکه وزارت فواید عامه در گزارش خود، گروه طالبان را مسئول تخریب بخش عمده این تاسیسات عامه می‌داند اما این گروه گزارش فواید عامه را رد می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت که افراد این گروه در جریان درگیری‌ها تلاش می‌کند که به غیر نظامیان و تاسیسات عامه آسیب نرسد:

"من این گزارشی را پخش کرده‌اند رد می‌کنم. ارقام ارائه شده آنها نیز مبالغه‌آمیز و نادرست است. در جاهایی که از سوی ما ماین‌گذاری یا سرک تخریب شده باشد یا سرکی که به قرارگاه منتهی می‌شود مسدود شده باشد، بخاطری بوده که جلو نیروهای عملیاتی دشمن گرفته شود."

سخنگوی گروه طالبان ادعا می‌کند که شفاخانه‌ها، مسجدها و مکتب‌ها بیشتر آماج حمله‌های نیروهای امنیتی دولتی قرار گرفته‌اند – ادعایی نیروهای امنیتی آن را تکذیب و برعکس گروه طالبان را مسئول تخریب این تأسیسات می‌دانند.

آرشیف، شماری از طالبان محلی

از سویی هم شرکت برشنای افغانستان می‌گوید ایستگاه برقی از طریق آن به ولایت‌های هلمند و کندهار برق می‌رسید، در درگیری‌های تازه در ولایت هلمند آسیب دیده است.

وحیدالله توحیدی سخنگوی این شرکت به رادیو آزادی گفت که کارکنان این ایستگاه برق از محل فرار کرده‌اند و باشنده‌های محل تمام وسایل آن را غارت کرده‌اند.

آقای توحیدی همچنین گفته است که بازسازی این ایستگاه و وصل دوباره جریان برق به ولایت‌های کندهار و هلمند زمانگیر خواهد بود.