روز جهانی استندرد؛ پل خشتی شهر کابل محل فروش مواد بی‌کیفیت و تاریخ گذشته

آرشیف، منطقه پل خشتی شهر کابل

در منطقه پُل خشتی شهر کابل ده‌ها فروشنده، روی کراچی دستی مواد خوراکی ارزان می‌فروشند.

دو فروشنده مواد غذایی به رادیو آزادی گفتند اگرچه مردم می‌دانند که تاریخ تولید غذا گذشته و کیفیت آن بد است؛ اما بازهم می‌خرند: "ما مواد خوراکی را که به پایان تاریخ تولید آن زمان کمی مانده وارد می‌کنیم و به ۱۵ افغانی می‌فروشیم. مردم می‌بینند که این مواد تاریخ گذشته است، اما هنوز آنها را از ما می‌گیرند و از آنها استفاده می‌کنند. یک پاکستانی با یک موتر بزرگ هر روز صبح اینجا می‌آید و این مواد را می‌آورد و به کراچی‌ها تقسیم می‌کند."

"اینها محصولات وطنی است. خوب است. ارزان فروخته می‌شود. وقتی یک کانتینر می‌آید، ما اقلامی را خریداری می‌کنیم که قوطی یا کارتن‌های آنها خراب شده باشد. ما از این اقلام سود کمتری به دست می‌آوریم، اما مغازه‌داران این کار را نمی‌کنند و با قیمت گران می‌فروشند."

مواد خوراکی بی‌کیفیت و تاریخ گذشته در حالی در بازارهای کابل فروخته می‌شوند که اداره ملی نورم و استندرد افغانستان روز یکشنبه روز جهانی استندرد را بزرگذاشت کرد.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان

سروردانش، معاون دوم رئیس جمهور در نشستی به همین مناسبت، اقدامات این اداره را در جلوگیری از واردات مواد بی‌کیفیت زیر پرسش برد.

وی گفت با آن که در رهبری این اداره شخص تازه گماشته شده، اما هنوز مشکلات جدی در این بخش وجود دارد.

به گفته آقای دانش، اگر در صادراتی که با معیارهای جهانی برابر باشد، سهولت آورده نشود، این امر به ضرر اقتصاد افغانستان است.

اداره ملی نورم و استندرد در افغانستان در سال ۱۳۸۶ تأسیس شد. در ۱۳ سال این اداره در نظارت از تولیدات داخلی باکیفیت، صادرات برابر معیارهای بین‌المللی و جلوگیری واردات کالاهای بی‌کیفیت به این کشور کار می‌کند.

این اداره در ۹ ولایت افغانستان آزمایشگاه مواد ساختمانی و نفتی دارد.

در همین حال، عزیز احمد احمدزی، رئیس اداره ملی نورم و استندرد گفت که برای رسیدگی به مشکلات جدی که در برابر این اداره وجود دارد، برنامه‌هایی روی دست گرفته است:‌ "می‌خواهم بگویم که تا کنون فعالیت‌های انجام شده توسط این اداره چنان که انتظار می‌رفت نبوده. اداره ملی نورم و استندرد هنوز در دستیابی به اهداف بلند خود با مشکلات جدی روبه‌رو است."

آقای احمدزی تأکید کرد که جلو تولید و واردات مواد بی‌کفیت را به صورت جدی می‌گیرد و با فساد مبارزه می‌کند.
با آن که این اداره در مورد واردات مواد غذایی بی‌کیفیت ارقام دقیق ارائه نکرد، اما به گفته مقام‌های وزارت تجارت و صنعت، هر سال به ارزش ۶ میلیارد دالر کالا به این کشور وارد می‌شود که بخشی از این واردات را مواد خوراکی می‌سازد.