آگاهان: سفرهای سیاسیون افغان خارج از چتر نظام روند صلح را متضرر می‌کند

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان حین دیدار با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در اسلام آباد.

همزمان با شدت گرفتن گفت‌وگوهای صلح افغانستان در قطر، سفر مقام‌های دولتی و رهبران سیاسی به شماری از کشورهای منطقه افزایش یافته است.

به تازگی میررحمان رحمانی، رئیس ولسی جرگه در راس هیئتی پارلمانی در سفری چهار روزه به پاکستان رفته است.

گفته می‌شود که این سفر به دعوت رسمی پاکستان صورت گرفته و موضوع صلح افغانستان از مسائل اصلی مورد بحث در این سفر خواهد بود.

عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی هم به هند رفته و در این کشور به سر می‌برد.

عطا محمد نور

آقای نور با برخی مقام‌های هندی از جمله وزیر خارجه و وزیر دولت در امور خارجۀ این کشور دیدار و در پیوند به روند صلح افغانستان بحث کرده است.

چندی پیش گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی هم در سفری به پاکستان رفت و با برخی مقام‌های بلندپایۀ این کشور دیدار کرد و در سخنانی از روند صلح افغانستان انتقاد کرد.

آقای حکمتیار از دخیل نبودن احزاب سیاسی در گفت‌وگوهای صلح انتقاد کرد و گفت که حکومت افغانستان خواهان ادامۀ جنگ است.

این در حالی است که پیش از این عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان به پاکستان، هند و ایران سفر کرده و قرار است که سفر آقای عبدالله به برخی کشورهای منطقه ادامه یابد.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با وزیر خارجه هند در دهلی جدید

آقای عبدالله در این سفرها در پیوند به صلح افغانستان با رهبران و مقام‌های بلندپایۀ این کشورها دیدار و گفت‌وگو کرد.

شماری از آگاهان سیاسی با اشاره به این سفرها می‌گویند که سفرهای رهبران سیاسی باید زیر چتر نظام رسمی افغانستان صورت گیرد.

تمیم عاصی، یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت که سفرهای سیاسیون جدا از آدرس دولت افغانستان به دیپلوماسی صلح افغانستان آسیب می‌رساند: "این باعث می‌شود که شیرازه و چتر نظام صدمه ببیند و متاسفانه به دیپلوماسی صلح افغانستان ضربه بزند. بنابراین، قسمی که می‌بینیم، این سفرها نتایج خاصی را به همراه ندارد. به استثنای این که یک سلسله تشریفات و چند روز سفری باشد."

تمیم عاصی

به باور آقای عاصی، این گونه سفرها روابط دولت با گروه‌ها را تقویت می‌کند و کشورهای منطقه باید روابط دولت با دولت را تقویت و از پالیسی صلح دولت افغانستان حمایت کنند.

محمدعارف نورزی، عضو کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه به رادیو آزادی می‌گوید که سفر سیاسیون به کشورهای منطقه باید در مشورت با دولت افغانستان و از آدرس دولت صورت گیرد: "سیاسیون و دولت هر دو مکلفیت دارند که بین خودشان مشوره داشته باشند که سیاسیون از یک مرکز واحد و به نمایندگی از تمام و دولت و مردم حرکت داشته باشند."

به گفتۀ آقای نورزی، سفر جداگانۀ سیاسیون سودی برای خودشان و مردم ندارد.

این در حالی است که گفت‌وگوی گروه‌های تماس دولت افغانستان و طالبان بر سر موارد اختلافی طرزالعمل کاری مذاکرات در دوحه ادامه دارد و با گذشت چندین هفته این طرزالعمل نهایی نشده است.