پوتین: حضور نیروهای امریکا در افغانستان برای ثبات این کشور خوب است

ولادیمیر پوتین ​​​​​​​رئیس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه می‌گوید که حضور نیروهای نظامی امریکا در افغانستان برای ثبات و امنیت در این کشور خوب است.

خبرگزاری تاس گزارش داده که ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مصاحبه‌ای با شبکۀ یک تلویزیون روسیه گفته که خروج نظامیان امریکایی از افغانستان شاید شرایطی را برای آشتی در این کشور فراهم کند، اما گفته که خودش به این باور است که این خروج خطرهای زیادی به دنبال خواهد داشت.

رهبر روسیه تأکید کرده که کشورش نباید با حضور امریکا در افغانستان مخالفت کند.

رئیس جمهور روسیه گفته که حضور نیروهای نظامی امریکا در افغانستان به صورت کلی برای امنیت و ثبات خوب است.

ولادیمیر پوتین ​رئیس جمهور روسیه

دولت افغانستان از اظهار نظر درباره این اظهارات رئیس جمهور روسیه خودداری کرد.

اما وزارت خارجۀ افغانستان پیش از این گفته که روابط افغانستان و امریکا در چارچوب پیمان امنیتی و پیمان استراتژیک این دو کشور تعریف شده است.

آقای پوتین از همکاری اطلاعاتی روسیه با امریکا خبر داده و گفته است که روسیه تلاش امریکایی‌ها در افغانستان را اقدام ضد تروریستی می‌داند.

به گفتۀ او، بر بنیاد اطلاعاتی که امریکا در اختیار روسیه قرار داده، از انجام حملات تروریستی در این کشور جلوگیری شده و روسیه هم تلاش می‌کند که در صورت دریافت چنین اطلاعاتی آن را با امریکا در میان بگذارد.

ولادیمیر پوتین تأکید کرده که کشورش قبلاً هم از حضور نظامی امریکا حمایت کرده و در حال حاضر هم این حضور در مغایرت با منافع روسیه قرار ندارد.

او افزوده که امریکا و روسیه با وجود اختلافات متعدد در بسیاری از موارد با هم همکاری می‌کنند.

اما شماری از آگاهان نظامی می‌گویند که چنین اظهاراتی بیانگر سیاست خارجی واقعی روسیه نیست.

جاوید کوهستانی، کارشناس امنیتی در کابل به رادیوی آزادی گفت که روسیه و برخی کشورهای دیگر مخالف حضور امریکا در افغانستان هستند و اعلامیه‌ها و اظهارات رسمی‌شان نشان‌‌دهندۀ سیاست واقعی این کشورها نیست.

جاوید کوهستانی تحلیل‌گر مسایل سیاسی و نظامی

آقای کوهستانی افزود: "من فکر می‌کنم این یک موضوع رسمی است و اخبار رسمی در سیاست‌های کلان بین‌المللی قابل اعتبار نیست. سیاست‌های اصلی با طالبان و یا مخالفت با امریکا را بخش‌های استخباراتی مدیریت می‌کنند و رئیس جمهور گفته نمی‌تواند که مخالف است."

این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه پارسال در نشست صدسالگی روابط دیپلماتیک افغانستان و روسیه خواهان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شده بود.