ساقی خانه‌ها در کابل به محل تجمع معتادان و مجرمین مبدل شده

یکی از محل‌‎های تحمع معتادین مواد مخدر در کابل

ساقی خانه‌ها در کابل به محل تجمع معتادان و مجرمین مبدل شده.

اینجا یکی از محلات پر تجمع معتادان مواد مخدر در تپۀ مرنجان شهر کابل است.

در اینجا معتادان در زیر خیمه‌های ساخته شده از پارچه‌های تکه گرد هم آمده اند و از این خمیه‌ها به عنوان سرپناه موقتی استفاده می‌کنند.

داخل این خمیه‌ها پر از دود مواد مخدر است، شماری در حالت نشه به سرمی برند و شماری هم در حال استفاده مواد مخدر و سر و صدای معتادان همه‌جا را فرا گرفته است.

این معتادان می‌گویند، به این دلیل به این دامنه تپه مرنجان پناه آورده اند که در جوار آن ساقی خانه‌ها مواد مخدر وجود دارد و دسترسی آنان به مواد را آسان تر ساخته است.

به گفته آنها، برای شماری از معتادان مواد مخدر در این ساقی خانه‌ها زمینه بود و باش نیز فراهم شده و مالکان این ساقی خانه‌ها در کنار عرضه مواد مخدر، امکانات دیگر را نیز برای آنان فراهم کرده اند.

۱. "به هر شکل کار می‌کنم و به اینجا بخاطر نشه میایم و نشه می‌کنم. در اینجا خیمه زدیم و زیر آن خواب میشم، از پایین هر چیز می‌آریم و آنرا در همین خمیه مصرف می‌کنیم."

یک معتاد مواد مخدادر

۲. "به استفاده کننده مواد مخدر در این ساقی خانه‌ها اجازه داده می‌شود، اگر شما به لباس شخصی بروید به شما اجازه نمی‌دهند. دروازه بسته است و اصلاً کسی دروازه را برایت باز نمی‌کنند. از بیرون که به طرف این ساقی خانه نگاه کنی، فکر می‌کنی که قفل است، اما استفاده کننده‌گان مواد مخدر سیستم اینجا را می‌دانند و با شفر دروازه برای‌شان باز می‌شود، در غیر آن به کسی دیگر باز نمی‌کنند."

نه تنها معتادان، باشنده‌گان عقب شهرک طلایی ناحیه هشتم شهر کابل دلیل افزایش تجمع معتادان را در اطراف تپه مرنجان وجود همین ساقی خانه‌ها می‌دانند.

به گفته آنها، کاروباریان مواد مخدر در میان منازل رهایشی، چهار دیواری‌ها را به کرایه گرفته و در آن ساقی خانه ساخته اند.

تواب و سپین غر دو باشنده شهرک طلایی ناحیه هشتم شهر کابل می‌گویند، این ساقی خانه‌ها بر علاوه معتادان مواد مخدر به مجرمان نیز پناه می‌دهند.

۱. "هرکس که در باند‌های جرایم باشد، و شرایط بر وی سخت شود، در اینجا شب را سپری می‌کند. حتا اگر کسی قتل هم کند، به آن طرف کسی رفته نمی‌تواند."

۲. "من خودم یازده بجه شب از هوتل به خانه میامدم، بالایم فیر کردند. برای همه باشنده‌گان شهرک معلوم است که بعد از شام همین‌ها دست به سرقت می‌زنند و بعد از هشت بجه شب دکانها را هم به سرقت می‌برند"

به اساس یافته‌های ریاست کاهش تقاضا به مواد مخدر وزارت صحت عامه، ساقی خانه‌ها انواع جدید مواد مخدر، شامل شیشه، کراک و تابلیت‌های نشه‌آور را به معتادان عرضه می‌کنند و آنان نیز به دلیل نشه بیشتر به استفاده همین مواد رو می‌آورند.

عبدالشکور حیدری معاون تخنیکی ریاست کاهش تقاضا به مواد مخدر وزارت صحت عامه، ساقی خانه‌ها را یکی از عوامل رشد اعتیاد به مواد مخدر عنوان می‌کند.

او افزود: "ساقی خانه‌های که مواد مخدر می‌فروشند، اجازه نامه قانونی ندارند و جوانان تشویق می‌شوند که به این ساقی خانه بروند که وقت‌شان خوش می‌گذرد. به آنها گفته می‌شود که در آنجا جوانان می‌باشند و مجالس دارند. در این ساقی خانه‌ها در کنار مواد مخدر، سگرت، قیلون و چرس هم به فروش می‌رسد. آنها قدم به قدم از یک ساقی خانه به ساقی خانه دیگر می‌روند و به مواد مخدر معتاد می‌شوند"

از نظر داکتران، وجود ساقی خانه‌ها و محلات تجمع معتادان در محلات رهایشی علاوه بر آلوده ساختن جامعه به مواد مخدر، خطرات اعتیاد به مواد مخدر را در میان اقشار مختلف افزایش می‌دهد.

گزارش: فرید حلیمی

Your browser doesn’t support HTML5

ساقی خانه‌ها در کابل به محل تجمع معتادان و مجرمین مبدل شده