انتونیو گوترش: از زنان در گفتگوهای صلح نماینده‌گی لازم صورت گیرد

انتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل‌ متحد

انتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل‌ متحد می‌گوید که از زنان در گفتگوهای صلح نماینده‌گی لازم صورت گیرد.

انتونیو گوترش این سخن را در نشست مجازی شورای امنیت ملل متحد به روز پنج‌شنبه گفت.

منشی عمومی سازمان ملل متحد روی برابری جنسیتی در جهان تأکید ورزیده و گفته است که زنان تا حد زیاد از حضور در هیئت‌های مذاکرات صلح محروم شده اند.

گوترش در نشست مجازی شورای امنیت ملل متحد به روز پنجشنبه گفت، اگر از زنان به‌گونۀ منصفانه نماینده‌گی نشود، با موانع جدی روبرو می‌شویم.

او در این مورد به گفتگو‌ها میان دولت افغانستان و طالبان اشاره کرد.

گوترش در ادامه گفت: "برای حکومت‌ها و نها‌های بین‌المللی در هرکجا، کوتاه‌ترین راه در زمینۀ رسیدن به همبستگی اجتماعی، ایجاد اعتماد و الهام بخشیدن به مردم که شهروند مسئول و مشارکتی باشند، برابری جنسیتی است."

در ترکیب هیئت ۲۱ نفری ، چهار زن شامل اند.

هیئت مذاکره کنندۀ حکومت افغانستان

زرقا یفتلی رئیس نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال در افغانستان در سخنرانی در اجلاس شورای امنیت، حضور این زنان را در گفتگوهای صلح این کشور گام مثبت خواند، اما گفت که بسنده نیست.

زرقا یفتلی نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال

بانو یفتلی افزود: "از جامعه جهانی به شمول نهادهای جهانی و منطقه‌ای، کشورهای عضو و کشورهای کمک‌کننده می‌خواهیم که مسئولیت شان را ادا کنند و اطمینان حاصل شود که هیچ یک از جوانب ذیدخل به شمول طالبان حقوق انسانی زنان، آزادی مدنی و حقوق شهروندی شان را محدود نمی‌کند."

نشست دیروز شورای امنیت سازمان ملل متحد به مناسبت بیستمین سالروز تصویب قطعنامه این سازمان در مورد نقش زنان در بخش صلح و امنیت برگزار شده بود.

فومزیلی مولامبو نگکوکا رئیس اجرایی نهاد زنان سازمان ملل متحد در نشست گفت که در زمینۀ تطبیق این قطعنامه کوتاهی شده است.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، بانو مولامبو همچنان گفته که زنان هنوز هم به‌گونۀ سیستماتیک از گفتگو‌ها در زمینۀ پایان منازعه در جهان بیرون می‌مانند، گفتگوهای که به گفتۀ او در آن مردان تصمیم می‌گیرند و زندگی زنان را متاثر می‌‌سازد.

وی افزود که در مذاکرات صلح در جهان از سال ۱۹۹۲ الی ۲۰۱۹ میلادی صرف ۱۳ درصد مذاکره‌کننده‌ها،۶ درصد میانجی ها و ۶ درصد امضا‌کنندگان موافقتنامه‌های صلح زنان بوده اند.