نگرانی دیدبان حقوق بشر در مورد یورش پولیس به‌خانه ۲ خبرنگار زن در کابل

شماری از روزنامه‌های جهان

  • هیومن رایتس واچ

هیومن رایتس واچ یا دیدبان حقوق بشر در صفحه انترنتی خود در مورد یورش پولیس به‌خانه دو خبرنگار زن در شهر کابل، پایتخت افغانستان پرداخته و نگرانی اشرا درمورد وضعیت حقوق زنان ابراز کرده است.

دیدبان حقوق بشر نوشته که پولیس در نیمه شب پانزدهم اکتوبر به خانۀ طاهره رضایی یک خبرنگار زن افغان در ناحیه دهم شهر کابل یورش برد که او در این خانه مشترکاً با یک خبرنگار زن دیگر زندگی می‌کند.

خانم رضایی گفته که پولیس بدون داشتن اجازه‌نامه رسمی برای تلاشی باز هم به خانۀ طاهره آمده تمامی اتاق‌ها را بررسی کرده و حتی از مهمان‌های او که در آنزمان در خانه بودند تحقیقات صورت گرفت.

دیدبان حقوق بشر به نقل از طاهره رضایی نوشته که پولیس در جریان بررسی خانه، بدون اجازه از او فلم هم گرفته و از او خواسته که با امضاء در برگه اطمینان بدهد که در آینده از مهمانی‌های میزبانی نخواهد کرد که در آن موسیقی نواخته شود.

پولیس از مهمان‌ها هم امضاء گرفته که در آینده در این‌گونه محافل اشتراک نخواهند کرد.

دیدبان حقوق بشر ابراز نگرانی کرده و گفته که پولیس در این‌گونه اقدام از روش طالبان استفاده کرده و مردم را تهدید می‌کند که به موسیقی که در رژیم طالبان هم ممنوع قرار داشت، گوش ندهند.

دیدبان حقوق بشر همچنان گفته پس از این‌که شکایت خانم رضایی از سوی اطلاعات روز یک رسانۀ افغانی نشر شد از سوی امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری رد گردید و این همه اتهامات و شایعات علیه حکومت خوانده شد.

دیدبان حقوق بشر در ادامه نوشته، پولیس افغانستان در ارتباط به حقوق زنان دارای سوابق ناقص است.

به گفتۀ این اداره، این‌گونه اقدامات در چنین مقطع زمانی حساس که زنان برای حفظ دستاورد‌های شان در هرنوع معامله احتمالی با طالبان مبارزه می‌کنند، نگران کننده است.

در رابطه به طولانی ترین جنگ امریکا در افغانستان که نزدیک به دوهه از آن می‌گذرد فلم‌های زیادی تهیه و کتاب‌های زیادی هم نوشته شده.

  • دیلی کالر

در میان این همه فلم‌ها یکی آن اوت پوست نام دارد که روزنامه دیلی کالر به آن پرداخته است.

به باور دیوید هوکستید نویسنده این مطلب، در میان همه فلم‌های که به جنگ امریکا در افغانستان پرداخته اند، اوت پوست فلم نزدیک به حقیقت است.

این فلم براساس حملۀ تهیه شده که در سال ۲۰۰۹ میلادی یک پایگاه نظامی امریکایی‌ها را در افغانستان هدف قرار داده است.

نقدکننده‌های این فلم گفته اند که خوبی این فلم در این است که به واقعیت نزدیکی یا مشابهت زیاد دارد.