آیا جامعۀ بین‌المللی کمک‌های مالی با افغانستان را کاهش می‌دهد؟

آرشیف

احتمال دارد کمک كنندگان بین‌المللی در كنفرانس ماه نومبر در ژینو، کمک کمتر با افغانستان را متعهد شده و شرایط روشن را برای این كمك‌ها تعیین كنند.

به گفتۀ برخی منابع، ایالات متحدۀ امریکا و برخی اعضای ناتو قبلاً گفته اند، كنفرانس كمك به افغانستان كه قرار است ۲۳ و ۲۴ نومبر در ژینو دایر شود، کمک‌های کمتر را متعهد خواهد شد.

این منابع که از افشای نام شان خودداری کرده اند به خبرگزاری رویترز گفته اند كه امریکا، بزرگ‌ترین کمک كنندۀ افغانستان، در نظر دارد کمک‌های ملکی با افغانستان را سالانه به هشت صد میلیون دالر کاهش داده و بر خلاف اکنون که برای چهار سال است، به یکسال محدود سازد.

به گفتۀ این منابع، بریتانیا و فرانسه نیز گفته اند که روی کمک‌های شان با افغانستان غور می‌کنند و به اساس گزارش‌ها استرالیا هم می‌خواهد کمک به افغانستان را ۳۰ درصد کاهش دهد.

  • آیا حکومت افغانستان که خود را برای این کنفرانس آماده می‌کند، در مورد کاهش این کمک‌ها از قبل آگاهست؟

شمروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان

شمروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیۀ افغانستان با اشاره به این نکته به رادیو آزادی گفت: "ما تا هنوز چنین علائم یا نشانه هایی از سوی همکاران خود ندیده ایم. این کمک‌ها باشد یا نه، پلان حکومت افغانستان اینست که در چهار سال آینده، اگر خدا بخواهد و صلح فرا برسد، ما باید منابع خود را افزایش دهیم و به تدریج عواید ملی خود را به سطحی برسانیم که چهار سال بعد حکومت مصارف عمومی‌اش را بطور مطلق از منابع مالی خود تمویل کند."

در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۵ میلادی در کنفرانس بروکسل جامعۀ جهانی متعهد شد که تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۵.۲ میلیارد دالر با افغانستان کمک می‌کند، از این مبلغ سالانه ۳.۸ میلیارد دالر آن برای حکومت در نظر گرفته شده بود که سه چهارم همۀ مصارف آن را تشکیل می‌داد.

اشتراک کننده های کنفرانس بروکسل در مورد افغانستان

حکومت افغانستان با جامعه بین‌المللی تعهد کرده است كه تا سال ۲۰۲۴ میلادی از لحاظ اقتصادی روی پا خود می‌ایستد و دیگر به كمك‌های بین‌المللی وابسته نخواهد بود.

  • آیا واقعاً در این مقطع حساس جامعه جهانی كمك با افغانستان را كاهش خواهد داد؟

وحیدالله غازی خیل کارشناس مسایل اقتصادی می‌گوید، جامعۀ بین‌المللی تا حد زیاد اعتمادش را نسبت به حکومت افغانستان از دست داده و یک مثال آن اینست که جامعه جهانی حتی در مورد مسائل اقتصادی هم دیگر با طالبان صحبت می‌کند.

او گفت: "حکومت افغانستان نتوانسته که به تعهداتش در برابر جامعه بین‌المللی عمل کند. فساد بطور چشمگیر افزایش یافته، ناامنی زیاد شده. حکومتداری بد، نارضایتی مردم، ناکامی حکومت در ارائۀ خدمات لازم، باعث شده که جامعۀ بین‌المللی کمک‌های بسیار ناچیز و مشروط به حکومت افغانستان ارائه خواهد کرد."

خبرگزاری رویترز نیز از آینده نامشخص افغانستان و فساد اقتصادی به حیث برخی دلایل کاهش کمک‌ها با افغانستان یاد کرده، اما گفته که این امر تا حد زیاد با خروج نیروهای امریکایی از این کشور ارتباط دارد.

مراسم افتتاحیه مذاکرات میان افغانان در دوحه پایتخت قطر 12.9.2020

واشنگتن امیدوار است که مذاکرات صلح با طالبان به موفقیت بینجامد و جنگ حدود ۱۹ ساله به رهبری امریکا در افغانستان، پایان یابد.

  • اما با خروج نیروهای خارجی، سرنوشت دستاوردهای نوزده سال اخیر به ویژه در زمینه‌های حقوق بشر و آموزش دختران، در افغانستان چه خواهد شد؟

پیکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلند که کشورش یکی از هماهنگ کنندگان کنفرانس کمک با افغانستان در ژینو است می‌گوید، کمک کنندگان نمی‌خواهند دستاوردهای ۱۹ سال اخیر در افغانستان را از دست دهند.

پیکا هاویستو به خبرگزاری رویترز گفته، تغییر این خواهد بود كه بودجۀ كمك‌ها بطور سالانه بررسی شود نه هر چهار سال و ارزیابی خواهد شد كه آیا شرایط سختگیرانه عملی شده، و به گفتۀ وی آیا به نگرانی‌های کمک كنندگان بین‌المللی در مورد فساد و سایر پیشرفت‌ها در افغانستان پاسخ داده شده، یا خیر.