انتخابات امریکا چه تاثیراتی بر سیاست افغانستان خواهد گذاشت؟

دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوری‌خواه و جوبایدن نامزد حزب دموکرات‌ها

شماری از سیاسیون، اعضای شورای ملی و شهروندان افغانستان دیگاه‌های مختلفی در پیوند با انتخابات ریاست جمهوری امیریکا و تاثیرات آن بر افغانستان دارند.

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی و نامزد دور قبلی ریاست جمهوری افغانستان با انتقاد از سیاست دونالد ترمپ رئیس جمهور کنونی امریکا در برخورد با مسایل افغانستان به رادیوی آزادی می‌گوید که با روی کار آمدن حکومت جدید در امریکا تغییری زیادی در سیاست‌های این کشور در قبال افغانستان به میان نخواهد آمد.

رحمت الله نبیل

آقای نبیل می‌افزاید: "اما تغییراتی در پالیسی کلان‌شان چه جو بایدن ببرد و یا ترمپ نمی‌آید. چون بایدن هم در گذشته اظهارات واضحی در این مورد داشته است، زمانی که در زمان کرزی صاحب آمده بود و اظهاراتی که در مجالس داشت، فکر نکنم تغییرات کلانی به میان آید. خوب این است که ما افغانان تحلیلی از وضعیت خود داشته باشیم و پس از آن اقدام کنیم."

عمر صدر، آگاه سیاسی می‌گوید که در نخست سیاست‌ خارجی مورد استقبال زیادی در افغانستان قرار گرفت و این سیاست وی سبب فشارهای زیاد بر پاکستان شد، اما با گذشت زمان این سیاست آقای ترمپ تغییر کرد.

دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوری‌خواه و جوبایدن نامزد حزب دموکرات‌ها

آقای صدر می‌افزاید: "ترمپ نسبت به بایدن هیچ مزیتی برای افغانستان ندارد. بایدن چند مزیت دارد که وی با توجه به این دیموکرات است و دیموکرات‌ها احترام خاصی به قوانین بین‌المللی و حقوق بشر دارند؛ به شمول حقوق زنان، آزادی بیان و دیگر ارزش‌هایی که خودمان با همکاری جامعۀ جهانی بدست آوردیم. و جو بایدن تحت همین احترامی که دارد نمی‌خواهد همه چیز را به طالبان واگذار کند."

عبدالرووف انعامی، عضو ولسی جرگۀ افغانستان می‌گوید که با روی کار آمدن حکومت جدید در امریکا تغییری در استراتژی این کشور در قبال افغانستان به میان نخواهد آمد.

او می‌افزاید: "به نظر من استراتژی امریکا در قبال افغانستان تغییر نمی‌کند و شاید تنها پالیسی‌هایشان تغییر کند. روی خروج نیروهایشان توافق دارند، تنها ترمپ بر خروج زودهنگام این نیروها تأکید دارد و جوباید می‌گوید که باید قانونمندتر خارج شویم. تنها تفاوتش همین است و ما نباید خوشبین باشیم که با برنده‌شدن هر کدام از این‌ها تغییراتی به میان می‌آید، چون استراتژی‌شان تغییر نمی‌کند."

محمد آصف صدیقی، عضو مشرانو جرگه نیز دیدگاه این چنینی دارد و از حکومت جدید امریکا می‌خواهد که به تعدات این کشور در برابر افغانستان و پیام امنیتی امریکا و افغانستان پابند بماند.

مشرانو جرگه افغانستان

آقای صدیقی می‌افزاید: "امیدوار هستیم هر حکومتی که به میان می‌آید چه ترمپ یا جو باید، بالای کشورهای همسایه‌ی ما که حامی تروریزم هستند فشارهای بیشتری وارد کنند، تا ما از دست شان نجات بیابیم و تا زمانی که در افغانستان امنیت سرتاسری به میان نه آمده و نیروهای امنیتی افغانستان روی پای خود نه ایستادند، به حضورشان ادامه دهند."

اما دیدگاه شهروندان افغانستان در پیوند به انتخابات ریاست جمهوری امریکا و تاثیر آن بر وضعیت افغانستان چیست؟

احمدفرید و سید حسیب‌الله، دو تن از شهریان کابل به رادیوی آزادی گفتند:

"هر کسی که در آنجا رئیس جمهور می‌شود، حد اقل وضعیت افغانستان را درک کند و به وضعیت ما توجه کند، چون ما بیچاره هستیم، در فقر قرار داریم و وضعیت امنیتی هم خراب است. حد اقل به پیمان امنیتی که با ما دارند با پابند باشند.

"در حال حاضر اوضاع سیاسی افغانستان وابسته به کشورهای خارجی است، چون تمویل‌کنندۀ افغانستان از هر لحاظ امریکا است، چه مالی و چه نظامی. اگر جوبایدن رئیس جمهور امریکا شود، شاید سیاست‌اش در پیوند به افغانستان و صلح افغانستان متفاوت باشد."

با این وجود دیده شود که با روی کار آمدن حکومت جدید در امریکا سرنوشت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و بحث گفت‌وگوهای صلح افغانستان به کجا خواهد انجامید.