سرور دانش: ۱۳ میلیون تن از مردم افغانستان مصئونیت غذایی ندارند

شماری از کودکان در افغانستان

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری می‌گوید که ۴۴.۶ درصد مردم افغانستان که تعداد آنها نزدیک به ۱۳ میلیون تن می‌رسد مصئونیت غذایی ندارند.

با آنکه سه سال از اجندای ملی مصئونیت غذایی و تغذیه در افغانستان می‌گذرد، اما سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری می‌گوید که افغانها با تهدید جدی نبود مصئونیت غذایی مواجه هستند.

آقای دانش به مناسبت سومین سال تهیه اجندای ملی مصئونیت غذایی در کابل گفت که ۷۰ درصد مردم در افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.​

به گفته آقای دانش ۹.۶ ملیون تن افراد که زیر خط فقر قرار دارند، درقرا و قصبات و ۲.۹ میلیون نفر دیگر آن در شهرها بودو‌باش دارند.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان

آقای دانش افزود: "بربنیاد آمار رسمی در افغانستان، ما با تهدید جدی روبه رو هستیم، گفته می‌شود که ۱۳ ملیون تن در این کشور مصئونیت غذایی ندارند که ۸ میلیون نفر آن درحالت جدی به سر می‌برند. به این معنا که نمی‌دانند در وعده غذایی پیشرو چه بخورند."

حکومت افغانستان درسال ۱۳۹۶ به کمک شماری از نهاد‌های جهانی برای خاتمه فقر در این کشور برنامه ملی مصئونیت غذایی را آغاز کردر آن هنگام تنها ۳۹ درصد شهروندان افغان زیر خط فقر قرار داشتند اما حالا این رقم به ۷۰ درصد بالا رفته است.

در همین حال انوارالحق احدی نامزد وزیر زراعت ومالداری افغانستان می‌گوید که چند سال آینده برای تهیه و تامین غذایی در این کشور بسیار مهم است.​

انوارالحق احدی نامزد وزیر زراعت ومالداری افغانستان

آقای احدی می‌گوید که در پنج سال آینده هزاران هکتار زمین که به دلیل ادامه جنگ‌ها در این کشور تخریب شده برای کشت آماده خواهند شد.

آقای احدی می‌افزاید: "درحال حاضر من دلیل واضحی را نمی‌بینم که ما به علت نبود غذا با کدام مشکل جدی مواجه شده باشیم. در شهرهای افغانستان مواد غذایی مورد نیاز وجود دارد. اگر در محلات دور افتاده کدام مشکل به میان آید از ذخایر دولتی برای رفع آن کار گرفته می‌شود."

درعین حال میری ایلن مک گروتری نماینده سازمان غذایی جهان درافغانستان گفته که برای رفع نبود غذا و یاهم نبود مصئونیت غذایی در این کشور باید همه متحدانه عمل کنند.

خانم گروتری افزوده است که ملل متحد همواره در این زمینه با افغانستان همکاری کرده و به کمک‌هایش در این مورد همچنان متعهد است.