خواست سیاستمداران افغان از رئیس جمهور آینده امریکا

دونالد ترمپ و جو بایدن نامزدان انتخابات ریاست جمهوری امریکا

بدون شک اعلام نتایج نهایی انتخابات امریکا در سیاست های کشورهای جهان به ویژه افغانستان که توافق‌نامه‌های طولانی مدتی با ایالات متحده دارد، تاثیر می‌گذارد.

اگر چه حکومت افغانستان هنوز هم در مورد انتخابات امریکا سکوت کرده است، اما شماری از سیاستمداران افغانستان از رئیس جمهور آینده امریکا می‌خواهند به روند صلح افغانستان اولویت دهد.

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان بر علاوه صلح، همکاری ایالات متحده امریکا را با افغانستان نیز در آینده مهم می‌داند: "همان طور که به نظر می رسد طالبان تمایلی به برقراری صلح ندارند. رئیس جمهور بعدی ایالات متحده هر کسی که باشد، باید به این نکته توجه کند تا صلحی را بیاورد که ارزش‌های جامعه فعلی افغانستان، زنان، اقوام و حقوق بشر را نادیده نگیرد. و قربانی این صلح نشوند."

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان

در کنار تفاهم‌نامه استراتژیک میان ایالات متحده امریکا و افغانستان این دو کشور تفاهمنامه امنیتی و دفاعی نیز دارند که این دو کشور را شریک استراتژیک همدیگر می‌سازد.

عبدالحکیم مجاهد سرپرست پیشین شورای عالی صلح بر عملی شدن این تعهدات امریکا برای افغانستان تاکید می‌کند.

عبدالحکیم مجاهد سرپرست پیشین شورای عالی صلح افغانستان

او گفت: "انتخابات امریکا بر سیاست‌های افغانستان اثر گذار است، خواست افغان‌ها از رئیس جمهور آینده امریکا این است، هر آن وعده‌های را که امریکا در تفاهم‌نامه ها با افغانستان امضا کرده باید در چارچوب احترام متقابل و منافع دو طرف به آن عمل کند."

اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور فعلی امریکا در ماه فبروری سال روان تفاهمنامۀ را با طالبان امضا کرد که براساس آن نیروهای امریکایی تا ماه می سال آینده از افغانستان بیرون خواهند شد.

بر بنیاد این تفاهم‌نامه، مذاکرات میان هیئت تماس دولت افغانستان و طالبان برای گفتگوهای بین‌الافغانی در قطر ادامه دارد، اما هنوز هم پیشرفت چشم‌گیری در این گفتگو ها دیده نمی‌شود.

در همین حال صلاح‌الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی که به روز جمعه با طرفداران حزبش در شمال کابل صحبت می‌کرد، صلح را فرصت تاریخی عنوان کرد.

صلاح الدین ربانی

او گفت: "پروسه صلح افغانستان یک فرصت تاریخی برای همه احزاب با نفوذ سیاسی است که می‌توانند در یک چارچوب چند جانبه، از جمله ساختار نظام آینده، در مورد این موضوعات حیاتی بحث کنند و به توافق ملی برسند."

در عین حال خالد پشتون عضو پیشین ولسی جرگه و فعال سیاسی می‌گوید، نیروهای امریکایی باید قبل از برقراری صلح کامل، افغانستان را ترک نکند: "ابتدا باید صلح را برقرار کند، بر طالبان باید فشار وارد کند، تا صلح را بپذیرند، جهانیان و امریکا باید افغانستان را یک بار دیگر تنها نگذارند، تا افغانستان خودکفا شده و باز هم به پناه گاه امن تروریستان مبدل نشود."

خالد پشتون

انتخابات ریاست جمهوری امریکا بتاریخ سوم نومبر برگزار شد که آخرین شمارش آرای این انتخابات پُر مناقشه ادامه دارد، هر نامزد که بتواند ۲۷۰ رای از مجمع انتخاب کنندگان یا الکترال کالج را به دست آورد، برنده این انتخابات خواهد بود.

تاکنون جو بایدن ۲۵۳ رای کالج انتخاباتی و دونالد ترامپ ۲۱۴ رای دارد. نتایج نهایی انتخابات هنوز اعلام نشده است.