ارگ: افزایش حملات طالبان پروسه صلح را تضعیف می‌کند

حمله مهاجمان مسلح بر پوهنتون کابل

سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، افزایش حملات طالبان روند صلح را تضعیف کرده، مردم را ناامید می‌کند.

صدیق صدیقی دیروز (شنبه ۷ نومبر) در یک پیام ویدیویی ارسالی به رسانه ها گفت: "افزایش خشونت‌ها و حمله های طالبان، پروسۀ صلح را تضعیف کرده، به خطر می‌اندازد، افغان‌ها و جامعۀ جهانی را ناامید می‌سازد. متأسفانه بعد از امضای توافق‌نامه طالبان با ایالات متحدۀ امریکا، طالبان به پیشرفت این روند هیچ تعهدی نشان نداده اند."

این اظهارات آقای صدیقی در حالی صورت گرفته که از درگیری‌های شدید بین نیروهای امنیتی افغان و طالبان در چندین ولایت از جمله ارزگان و کندهار گزارش داده می‌شود.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

صدیق صدیقی همچنان با انتقاد از پاکستان، مدعی شده که خشونت مداوم در افغانستان ارتباط مستقیم با مدارس پاکستان دارد: "ما شماری از ملایان را که پدران معنوی طالبان خطاب می‌کنیم، علیه نظام و علیه مردم ما صحبت می‌کنند و افراطیت مذهبی و جهادیزم ویرانگر را ترویج می‌کنند که این خلاف اصول روابط بین‌الملل است. ما امیدوار هستیم و انتظار ما از پاکستان اینست که جلو این مدرسه ها گرفته شود. این مدارس عامل اصلی ویرانی افغانستان و رشد اسلام افراطی در منطقه و افغانستان است."

قبل از این چهارشنبه (۴ نومبر) حامدالحق، یک رهبر مذهبی پاکستان در سخنرانی‌اش در مدرسۀ زبیریه در پیشاور گفته بود که حکومت افغانستان خود را تسلیم طالبان کند. حامدالحق فرزند و جانشین مولانا سمیع الحق است.

بیشتر در این باره: واکنش وزارت حج و اوقاف افغانستان به اظهارات یک رهبر مذهبی پاکستان

سمیع‌الحق، رهبر مدرسۀ حقانیه و رهبر حزب جمعیت علمای اسلام، حامی اصلی و پدر معنوی طالبان محسوب می‌شد.

پاکستان در مورد این موضوع چیزی نگفته، اما قبلاً حمایتش را از روند صلح افغانستان اعلام کرده است.

همزمان با اظهارات صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، پیمان ناتو نیز از پاکستان خواسته است که در زمینۀ اتحاد و روند صلح افغانستان پلان کاری‌اش را عملی کند. این پیمان دیروز (شنبه ۷ نومبر) در صفحه تویتر خود نوشته: "ما پاکستان را تشویق می‌کنیم که به پشتیبانی از روند صلح ادامه دهد و در زمینۀ صلح و اتحاد افغانستان برنامه عمل خود را اجرا کند."

به گفته ناتو، افغانستان امن و با ثبات به نفع همه همسایگان آن است.

ستیفانو پونته کورفو

در این حال ستیفانو پونته کورفو نمایندۀ ارشد ملکی ناتو در افغانستان، با معاون قوماندان نیروهای حمایت قاطع ناتو و سفرای ۱۵ کشور عضو این ائتلاف، با فاطمه گیلانی، فوزیه کوفی، حبیبه سرابی و شریفه زرمتی وردک اعضای تیم مذاکره کنندۀ دولت افغانستان از طریق ویدیو کنفرانس، گفتگو کردند.

تیم مذاکره کنندۀ صلح افغانستان از طریق تویتر نوشته که در این ویدیو کنفرانس اعضای این تیم بر اهمیت آتش‌بس تأکید کرده و گفته اند که حملات به افراد ملکی پذیرفتنی نیست.

از حدود دو ماه به این‌سو گروه‌های تماس دولت افغانستان و طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر روی چارچوب گفت‌وگوهای صلح بحث کرده اند، اما تاکنون پیشرفت چشمگیر حاصل نشده است.