امرالله صالح: در حمله به یما سیاوش​​ از مواد منفجره پیچیده‌ای استفاده شده‌است

تصویر پس از حمله به یما سیاوش​​​​​​​ خبرنگار پیشین طلوع نیوز

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفته که در حمله به خبرنگار پیشین طلوع نیوز از مواد منفجره پیچیده‌ای استفاده شده که معمولاً کاربرد نظامی دارد.

یما سیاوش و دو همکارش روز شنبه گذشته در انفجاری در مکروریان چهارم کشته شدند.

امرالله صالح ادعا کرده که در این انفجار از مواد انفجاری آردی‌اکس استفاده شده و از پاکستان سازماندهی شده بود.

آردی‌اکس مواد منفجره پیچیده‌ای است که کاربرد نظامی دارد.

آقای صالح در صفحه فیس‌بوک خود نوشته که این حمله بخشی از رشته حملات هدفمندی است که به‌گفته او، در وزیرستان پاکستان سازماندهی می‌شوند.

او افزوده که گروه طالبان به دنبال امضای توافق‌نامه صلح با امریکا، حملات بزرگ خود را کاهش داده‌اند و با آموزش‌ گروهی به نام "کاروان ابوعبیده" در وزیرستان پاکستان، بر حملات هدفمند شهری تمرکز کرده‌اند.

به‌گفته آقای صالح، تا کنون ۵۰ عضو این گروه بازداشت شده‌اند.

گروه طالبان تا کنون به گفته‌های آقای صالح واکنش نشان نداده، اما پس از حمله بر پوهنتون کابل در واکنش به ادعاهای آقای صالح گفته بودند که این حمله به آن‌ها ارتباط ندارد و موضع‌گیری حکومت

طالبان در مورد گفته‌های تازه امرالله صالح واکنش نشان نداده‌اند، اما پیش از این مسئولیت حمله بر پوهنتون کابل را نپذیرفته بودند.

آقای صالح همچنین گفته مهاجمانی‌که بر پوهنتون کابل حمله کردند، انگشتان خود را از بین بردند، تا به‌گفتۀ او ممکن نشان انگشتان آن‌ها قبلاً در نهادهای امنیتی ضبط شده باشد.

آقای صالح از بیست و پنجم ماه میزان سال روان خورشیدی رهبری عملیات تأمین امنیت پایتخت را شخصاً بر عهده دارد.

در همین حال حمله‌های اخیر در کابل، انتقاد شماری از اعضای پارلمان را در پی داشته است.

سیمین بارکزی عضو ولسی جرگه می‌گوید رهبران سیاسی به دنبال حملات مرگبار در کابل، فقط آن‌ها را محکوم می‌کنند.

بانو بارکزی می‌افزاید: "دست به دست هم دهیم. مرزهای کشور را بسته کنیم. همه سلاح به دست بگیریم. نان کشورهای دیگر را نمی‌خوریم تا با جان جوانان ما بازی نشود."

علی اکبر جمشیدی نمایندۀ دایکندی در ولسی جرگه یکی دیگر از منتقدان است که می‌گوید: "وقتی مدیریت امنیتی شهر کابل را به معاون ریاست جمهوری می‌سپارید، وزارت داخله وظیفه‌اش چیست؟ قوماندانی امنیه کابل وظیفه‌اش چیست؟ وقتی امنیت شهر کابل به یک نفر سپرده می‌شود، این یک نوع انحصار قدرت و بازی سیاسی با امنیت این شهر است."

تصویر پس از حمله بر پوهنتون کابل

حکومت در برابر این انتقادهای اعضای ولسی جرگه تا کنون واکنشی نشان نداده‌است.

پس از حمله‌ بر پوهنتون کابل به روز دوشنبۀ هفتۀ پیش نمایندگان مردم در ولسی جرگه امرالله صالح معاون اول و حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری و مقام‌های درجه یک نهادهای امنیتی را برای توضیح به ولسی جرگه فرا خواندند، اما آقایان صالح و محب از حضور در مجلس خودداری کردند.