واکنش‌ها در پیوند به تخریب سینما پارک در شهر کابل

عکس از جریان تخریب سینما پارک در شهر کابل

تخریب سینما پارک در مرکز شهر کابل واکنش‌های زیادی را به همراه داشته‌است.

فرهاد دریا هنرمند پرآوازه افغانستان در نامه سرگشاده‌ای به معاون نخست ریاست جمهوری تخریب این سینما را با تخریب پیکره‌های بودا در بامیان مقایسه کرده است.

تخریب سینمایی که روزی محل نمایش فیلم‌های زیادی و مرکز تجمع خیلی‌ها بود.

صدای عظیم‌الله ۶۲ ساله‌است. مردی که با شماری دیگر برای تخریب این سینما موظف شده؛ شاید بیش از همه برای او دردناک باشد زیرا مکانی را تخریب می‌کند که یادگار‌های زیادی برایش به‌جا گذاشته‌است.

عکس از جریان تخریب سینما پارک در شهر کابل

او می‌گوید: "بسیار خاطر‌ه‌های خوب داشتیم؛ آن وقت غیر از سینما دیگر چیزی نبود. وقتی از کارها خلاص می‌شدیم این‌جا می‌آمدیم. در دوران ما تکت آن ۵ روپیه و ارزان بود. خوش نیستم به تخریب آن اما احساس مسئولیت می‌کنم."

به دنبال واکنش‌های زیادی دربارۀ تخریب این سینما به تازه‌‌گی فرهاد دریا، هنرمند بنام کشور می‌گوید که تخریب سینما پارک تفاوتی با تخریب بودا ندارد.

او در‌ نامۀ سرگشاده‌ای به امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری، از او خواسته که به‌جای تخریب سینما پارک آن را بازسازی و احیای دوباره کنند.

آقای فرهاد دریا روز دو شنبه به رادیو آزادی گفت که طرح بدیل را برای جلوگیری از تخریب سینمای پارک به آقای صالح فرستاده‌است.

"من فکر می‌کنم عمل تخریب سینما‌ی پارک به‌عنوان یکی از خانه‌های فرهنگی که افسانه‌های کابل قدیم و عشق‌های میلیون‌ها شهروند گره تاریخی و عاطفی خورده با تخریب بودا تفاوتی ندارد. بودا در ابعاد کلان‌تر مطرح بود سینما پارک در بعد کوچک‌تر، اما هردو میراث فرهنگی هستند."

رویا سادات، کارگردان فیلم نیز در واکنش به تخریب آن در صفحه فیسبوکش نوشته که هرنوع تصمیم برای ترمیم یا بازسازی این مکان با مشوره‌ فرهنگیان و معمارانی که از بناهای تاریخی مطالعه و شناخت دارند، صورت گیرد.

با این همه ریاست افغان فیلم می‌گوید سینماهایی که در دوره طالبان تخریب نشدند، اکنون تخریب می‌شوند.

صحرا کریمی رئیس افغان فیلم می‌گوید: "حتی در دوره طالبان این سینماها تخریب نشدند، ولی در دوره‌ دموکراسی، در دوره آزادی بیان، در دوره که ما ادعای زیادی داریم و روشن‌فکر می‌کنند؛ سینمایی که بیش از ۶۵ سال عمر دارد و خاطره هنری و فرهنگی یک شهر است ویران می‌شود."

صحرا کریمی

بانو کریمی برای جلوگیری از ویران کردن سینما پارک کارزاری زیر نام "سینما پارک را ویران نکنید" در تیوتر و فیس بوک به راه‌انداخته‌است.

در همین حال شاروالی کابل میگوید که با رعایت دیدگاه‌ها و طرح‌های مردمی، طرح واحدی آماده کرده و آن را عملی خواهد کرد.

سمیرا رسا سخنگوی شاروالی شهر کابل گفت: "پس از ارزیابی هیئت شاروالی کابل که در راس آن جناب شاروال حضور داشت، متاسفانه این پارک امکان ترمیم دوباره را نداشت. ما تصمیم گرفتیم تا آن را تخریب کرده و به‌جای آن یک ساختمان جدید اعمار کنیم."

عکس از جریان تخریب سینما پارک در شهر کابل

سینما پارک یکی از قدیمیترین سینما‌های افغانستان است که ۶۵ سال پیش ساخته شد.

پیش از این آقای صالح در سلسله تصمیم‌هایش دربارۀ چگونگی تأمین امنیت کابل به شاروالی کابل گفته بود که سینمای پارک را تخریب کند؛ زیرا وضعیت موجود قابل قبول نیست.

او از شاروالی کابل خواسته بود تا ساحه را شامل پارک کرده و یاهم سینما پارک به شکل پیش‌رفته و یا مرکز فرهنگی دوباره فعال شود.