واشنگتن پُست: شمار سربازان امریکایی در افغانستان تا ۵ هزار کاهش می‌یابد

شماری از روزنامه‌های جهان

  • واشنگتن پُست:

روزنامه واشنگتن پُست می‌گوید، مارک اسپر پیش از اینکه رئیس جمهور دونالد ترمپ او را از سمت اش برکنار کند، یاداشت محرم را به طور پنهانی به قصر سفید فرستاده بود.

روزنامه در ادامه نوشته که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در آستانهٔ انتخابات ریاست جمهوری در تویت نوشته بود که همه نیروهای امریکایی تا کرسمس امسال دو باره به کشور شان بر می‌گردند.

این تویت ترمپ نگرانی های مقاماتی را بر انگیخته که در تلاش تدریجی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بودند.

وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون می‌خواهد که در ماه جاری شماری سربازان امریکایی تا ۵ هزار کاهش یابد. اما گفتگو های صلح قطر متوقف بوده و همچنان حملات طالبان در سراسر افغانستان تشدید یافته است.

روزنامه واشنگتن پُست از قول دو مقام امنیتی که از موضوع آگاه بودند، می‌گوید که مارک اسپر در این ماه پیش از این که یاداشت سری اش را به قصر سفید بفرستد، با مقام های ارشد نظامی مشوره کرده بود.

اسپر در این نامه در بارهٔ کاهش بیشتر نیروهای امریکایی ابراز نگرانی کرده است.

او در این یاداشت خود در اشاره به خشونت های اخیر در افغانستان نوشته که وضعیت امنیتی در اینکشور خوب نیست و اگر به خروج نیرو ها عجله صورت گیرد،این امکان وجود دارد که بقیه قوای امریکایی به خطر مواجه شوند.

دونالد ترمپ چند روز پیش از اینکه در انتخابات ریاست جمهور امریکا شکست بخورد ، مارک اسپر را از وظیفه اش برکنار کرد.

رسانه‌های امریکایی در بارهٔ برکناری وزیر دفاع امریکا گفته اند که او و ترمپ روی چند مسئله که یکی آن هم موضوع افغانستان است، اختلاف نظر داشتند.

واشنگتن پُست به قول از یک مقام پیشین قصر سفید نوشته که برای امریکا ناممکن است که همه نیروهایش را از افغانستان بیرون بکشد و متحدان خود را در آنجا تنها رها کند.

به گفتهٔ روزنامه، امریکا شاید نیرو های خود را در افغانستان تا ۴۵۰۰ سرباز کاهش دهد، نه اینکه به صفر رساند.

  • خبرنگاران بدون مرز

انجمن خبرنگاران بدون مرز، پس از ابراز نظر در بارهٔ چگونگی کشته شدن الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی و جراحت مجتبی محمدی برادرش، نوشته است: "ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته که در مورد این حادثه تحقیقات می‌کنند."

اما طالبان این‌گونه نهاد رسانه‌ای را ادارهٔ جاسوسی می‌خوانند.

سازمان خبرنگاران بدون مرز می‌گوید، عدم اقدام از سوی حکومت و بی‌تفاوتی جامعه بین‌المللی در این ارتباط را تقبیح می‌کند، زیراکه با این، حملات تروریستی در افغانستان افزایش خواهند یافت و در این حملات تروریستی اعضای جامعه مدنی ،سیاستمداران، نظامیان و خبرنگاران هدف گرفته خواهند شد.