امرالله صالح: طراح دوم حمله بر پوهنتون کابل کشته شد

بیرق گروه طالبان در یکی از صنف‌های پوهنتون کابل

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری از کشته شدن فرد دوم هسته اصلی طراح حمله به پوهنتون کابل خبر داده است.

آقای صالح جزییات این خبر را در گزارش جلسه شش‌ونیم صبح با مقام‌های امنیتی در صفحه فیسبوک خود نوشته است. به نوشته او، یک عضو هسته اصلی طرح حمله به پوهنتون کابل به نام احمد در درگیری با نیروهای امنیتی در ولایت پکتیا کشته شده است. آقای صالح افزوده که سومین عضو این هسته بازداشت شده و به کابل منتقل می‌شود.

آقای صالح روز شنبه از بازداشت فردی به نام عادل به عنوان طراح اصلی حمله بر پوهنتون کابل خبر داد.

امرالله صالح

به گفته آقای صالح، عادل در "اعترافات" خود گفته که عاملان این حمله ده روز پیش از حمله، پوهنتون کابل را بررسی کرده بودند و متوجه شدند که اگر با ظاهر آراسته و شهری از دروازه پوهنتنون وارد شوند، بازرسی نمی‌شوند.

به گفته آقای صالح، عادل که باشنده اصلی ولایت پنجشیر است، در اعتراف خود گفته که مهاجمان با سر و وضع مرتب و شهری وارد پوهنتون کابل شدند و بیک‌های‌شان بازرسی نشدند.

این اعتراف‌ها در حالی پخش می‌شود که ولی‌الله پدر یکی از دانشجویان جان باخته در حمله بر پوهنتون کابل گفته که جنازه دخترش هنگام انتقال به شفاخانه چهارصد بستر از سوی نظامیان تلاشی شد: "زمانی که جنازه دخترم را به شفاخانه چهارصد بستر انتقال می‌دادم، جنازه را تلاشی کردند. من همان‌جا پایین شدم و اعصابم خراب شد که شما دختر مرده مرا این‌گونه تلاشی می‌کنید، چرا کسانی که داخل پوهنتون شدند و اولاد ما را بی‌رحمانه کشتند، تلاشی نکردید؟"

آقای صالح در صفحه فیسبوک خود همچنین نوشته که هویت مهاجم انتحاری نیز مشخص شده و تا دو روز دیگر همگانی خواهد شد.

معا‌ون اول رئیس جمهور افغانستان افزوده که عادل تا صنف سوم در رشته شرعیات در پوهنتون کابل درس خوانده و پس از آن با معرفی ثناءالله به شبکه حقانی پیوسته بوده است. عادل در اعتراف خود گفته که به او گفته شده بود که به پوهنتون کابل حمله کند که از این طریق بر حکومت فشار آورده شود تا بدنام و ضعیف جلوه داده شود.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان، این اظهارات امراالله صالح را رد کرده است.

پیش از این نیز این گروه دست داشتن خود در حمله به پوهنتون کابل را رد کرده بود.

اکنون پرسش اینجاست که نهادهای امنیتی و کشفی چرا پیش از این حملات، نتوانستند جلوی آن‌ را بگیرند؟

طارق ارین

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله می‌گوید: "در بسیاری موارد تهدیدهای دشمن را خنثی کردیم. در تازه‌ترین مورد، موتری که مملو از مواد انفجاری بود و از سنگ نوشته می‌خواست طرف کابل بیاید، تشخیص و خنثی شد. ده‌ها شبکه را بازداشت کردیم. ما می‌پذیریم که در حمله کابل، غفلت وظیفوی وجود داشت. کسانی که در این ضعف شریک هستند، از وظایف‌شان برکنار و مورد بازپرس قرار می‌گیرند."

در حمله بر پوهنتون کابل، ۲۲ تن کشته و ۴۰ تن زخمی شدند.

مسئولیت این رویداد را گروه دولت اسلامی یا داعش برعهده گرفته است.

اما آقای صالح گفته کسانی که عاملان این حملات "چند هویتی" هستند و هر زمانی که نیاز باشد از عنوان‌هایی مانند حزب‌التحریر، داعش و طالب استفاده می‌کنند.