"موضوع تأمین امنیت پوهنتون‌های خصوصی بزودی نهایی می‌شود"

دروازه ورودی یکی از پوهنتون‌های خصوصی در کابل

وزارت تحصیلات عالی افغانستان موسسات تحصیلات عالی خصوصی خواسته که مطابق دستور وزارت داخله برای تأمین امنیت خود از نیروهای محافظت عامه استخدام کنند.

وزارت داخلۀ افغانستان روز شنبۀ گذشته به شماری از موسسات تحصیلات عالی خصوصی ۴۸ ساعت فرصت داد تا از اداره محافظت عامه برای خود نگهبان بگمارند.

حمید حکیمی گزارش می دهد.

به دلیل تهدیدهای امنیتی، وزارت داخلۀ افغانستان به شماری از موسسات تحصیلات عالی خصوصی ۴۸ ساعت مهلت داد تا از تصدی محافظت عامه برای خود نگهبان بگمارند.

اما وزارت تحصیلات عالی افغانستان می‌گوید که وزارت داخله و اتحادیۀ موسسات تحصیلات عالی خصوصی امروز دوشنبه (۲۶ عقرب) برای نهایی‌سازی این موضوع با هم گفتگو کردند.

حامد عبیدی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی با آن که در بارۀ زمان دقیق این نشست به رادیوی آزادی توضیح نداد، اما تأکید کرد که هر دو طرف به نتیجه‌ای خواهند رسید: "اتحادیۀ پوهنتون‌های خصوصی امروز با نمایندگان وزارت داخله نشست دارند و امروز روی این موضوع گفتگو می‌کنند تا به نتیجه‌ای برسند."

آقای عبیدی این اقدام وزارت داخله را گام مثبت دانست.

با این حال، با تکمیل شدن ۴۸ ساعت زمان تعیین شده، تصمیم این وزارت آیا عملی شده است یا نه؟

طارق آرین، سخنگوی این وزارت می‌گوید: "ما برای تمام پوهنتون‌های خصوصی وقت ندادیم، بلکه تنها برای شمار معدودی از این پوهنتون‌ها که خودشان تقاضا کرده بودند، وقت داده بودیم. برای آنها افراد مسلکی گماریده می‌شود و این مشکل به زودی حل می‌شود."

رادیو آزادی خواست در این باره دیدگاه اتحادیۀ پوهنتون‌های خصوصی را نیز داشته باشد، اما موفق به این کار نشد.

اما سخنگوی وزارت داخله پیش از این گفته بود که پوهنتون‌های خصوصی که به این فیصله عمل نکنند، بسته خواهند شد.

آقای آرین می‌افزاید در حال حاضر شماری از این پوهنتون ها تا استخدام نگهبانان جدید تعطیل هستند.

وزارت داخله این تصمیم را دو هفته پس از حمله به پوهنتون کابل اتخاذ کرده است. در آن حمله ۲۲ تن کشته و حدود ۴۰ تن زخمی شدند.

گروه طالبان گفته که در این حمله دست ندارد و گروه داعش مسئولیت آنرا برعهده گرفت.

اما امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری دیروز یکشنبه اعلام کرد که طراح این حمله بازداشت شده و عضو گروه طالبان است. آقای صالح امرور دوشنبه در صفحه فیسبوکش نوشته که طراح دگر حمله بر پوهنتون کابل در درگیری با نیروهای افغان در ولایت پکتیا کشته شده است.

به گفتۀ آقای صالح، این فرد تا صنف سوم در رشته شرعیات در پوهنتون کابل درس خوانده و به شبکۀ حقانی پیوسته بود و دستور حمله به پوهنتون کابل را هم او صادر کرده بود.

از سوی دیگر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان همچنان تأکید دارد که این حمله کار گروه داعش است.