بیجا شدگان داخلی در باریک آب برای دریافت کمک لحظه شماری می‌کنند

بیجا شده های داخلی در باریک آب

هزاران بی‌جا شدۀ داخلی از ولایت کاپیسا اکنون در شهرک مهاجرین در دشت باریک آب در بی سرنوشتی به سر می‌برند.

دشت باریک آب ساحه‌ای است بین ولسوالی بگرام و کابل.

در شهرک مهاجرین اینجا خیمه وجود ندارد اما خانه های گلی و کوچه های نامنظم وغیرمعیاری، زندگی خانواده‌های بیجا شده را در خود عینیت می‌بخشد.

خانه های گلی در باریک آب که بیجا شده های داخلی ولایت کاپیسا در آنها مسکن گزین شده اند

مسئولان می‌گویند که افزایش ناامنی باشنده های ولسوالی‌های تگاب، نجراب و اله سای کاپیسا را مجبور به ترک خانه های شان کرده.

دراین مناطق جنگ میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان جریان دارد.

معصومۀ ۶۵ ساله با خانواده اش از ولسوالی نجراب بیجا شده.

او به رادیو آزادی گفت که وضعیت در کمپ بیجا شدگان برای زنان و کودکان سخت است. معصومه از ناامنی در نجراب هم شکایت کرد: "جنگ است. طفل‌ها و بزرگان از خانه بیرون برآمده نمی‌توانند. اگر خارج شوند مرمی می‌خورند. مجبور شدیم که از خانه فرار کنیم. بسیار رنج دیدیم. اگر امکانات وجود می‌داشت یک جایی دیگر می‌رفتیم. در وضعیت بد به سر می‌بریم."

محمد حکیم۴۳ ساله باشندۀ درۀ پچه غان ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا هم تقریباً دو ماه پیش محله اش را ترک کرده.

بیجا شده های داخلی در منطقه باریک آب

او هم اکنون در شهرک مهاجرین زندگی می‌کند.

حکیم به رادیو آزادی گفت که با همسر و پنج دخترش از جنگ گریخته اند: " منطقۀ ما ساحۀ جنگی است. خانه های ما هم از بین رفته بود. کوشش کردیم که تا آخرین حد در آنجا زندگی کنیم. اما نتوانستیم. ساحه جنگی است مخالفین زیاد است ۱۰، ۱۵ نفر شب و روز می‌آیند که نان و چای بدهید در اینجا خانه از خود نداریم. در خانه‌ای دگر همسایه افتادیم. فصل زمستان نزدیک است، اما وسائل زمستانی نداریم."

مسئولان پیش‌بینی می‌کنند که زمستان امسال سردترین زمستان در صد سال گذشته خواهد بود.

محمدقسیم ملک‌زاده رئیس امور مهاجرین ولایت کاپیسا است.

او می‌گوید که تلاش دارند به مشکل بیجاشدگان رسیدگی کنند: "با شدت جنگ در ولسوالی‌های اله سای، تگاب و نجراب در سال‌جاری ۱۳۰۰خانواده بیجا شده. وضعیت بیجا شدگان داخلی ناگوار است. در فضای باز نیستند بلکه در خانه های مردم به طور کرایه و یا مجانی زندگی می‌کنند. با نهاد ملی و بین‌المللی در تماس استیم. وعدۀ کمک‌های زمستانی را برای ما کرده اند."

به گفته ملک‌زاده برای این خانواده‌ها پول نقد کمک خواهد شد و توزیع آن تا اوایل ماه جدی سال‌جاری صورت خواهد گرفت.

به تازگی، فلیپو گراندی رئیس کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در سفرش به افغانستان با نگرانی از افزایش خشونت‌ها گفت که این کشور هنوز هم بالاترین میزان بی‌جاشدگان داخلی را در سطح جهان دارد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت تعداد بی‌جا شدگان داخلی در افغانستان را بیش از چهار میلیون نفر برآورد کرده.

گراندی گفته که در نشست ژینو در مورد افغانستان به جهانیان خواهد گفت که هنوز هم میلیون‌ها شهروند افغانستان به شمول بی‌جا شدگان به کمک‌های بشری نیاز دارند.

بیجا شدگان که از زمستان نگرانند برای دریافت کمک لحظه شماری می‌کنند.