ارگ: هنوز در "گفتگوهای صلح" هیچ پیشرفتی دیده نمی‌شود

آرشیف، ارگ

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفته که هنوز در گفتگوهای صلح میان هیئت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان هیچ پیشرفتی دیده نمی‌شود.

در حالی که نزدیک به سه ماه از گفتگوهای مقدماتی صلح میان نمایندگان دولت و گروه طالبان می‌گذرد، حکومت افغانستان می‌گوید که هنوز در گفتگوها میان دو طرف پیشرفتی دیده نمی‌شود.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان به خبرنگاران گفت که گروه طالبان خواست‌هایی مطرح می‌کنند که با قانون اساسی و فیصله‌های لویه جرگه مشورتی صلح تضاد دارد.

د ولسمشر ویاند صدیق صدیقي

آقای صدیقی تاکید کرد که خواست مردم و فیصله‌های لویه جرگه مشورتی صلح، برای هیئت دولت در این مذاکرات اصل است.

او افزود: "حدود و اصول برای هیئت مذاکره‌کننده ما برای نهایی کردن هر سندی که در آنجا (دوحه) است، قانون اساسی و فیصله‌های جرگه مشورتی صلح است. در چهارچوب همین اصول و حدود هیئت ما تلاش خواهد کرد که بن‌بست به میان آمده رفع شود و طالبان وادار به گفتگوهای صلح شوند."

پیش از این در شماری از گزارش‌ها گفته شده بود که هیئت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان روی اصول مذاکرات به توافق رسیده‌اند اما دو طرف مذاکره‌کننده این گزارش‌ها را تأیید نکرده بودند.

آقای صدیقی افزود که صلح برای دولت افغانستان و مردم این کشور اولویت دارد و طالبان باید از خشونت دست بکشند.

این در حالی است که هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت و گروه طالبان نزدیک به سه ماه می‌شود که در دوحه پایتخت قطر به سر می‌برند.

همزمان با آغاز گفتگوهای صلح میان هیئت‌های دو طرف، حکومت افغانستان گفته که جنگ‌ها در این کشور شدت یافته و طالبان با افزایش حمله‌ها تلاش دارند در مذاکرات صلح امتیازگیری کنند.

اما طالبان همواره این اظهارات را رد کرده و گفته‌اند که جنگجویان این گروه حمله‌های خود را در مقایسه با گذشته کاهش داده‌اند.

کشورهای کمک‌کننده با افغانستان نیز در کنفرانس ژنیو دیروز تاکید کردند که روند صلح افغانستان باید به موفقیت برسد و آتش‌بس میان دو طرف هرچه زودتر تامین شود.