در ده ماه گذشته، ۳۷۴۴ رویداد خشونت در برابر زنان ثبت شده است

آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش خشونت فزیکی در برابر زنان در مقایسه با سال‌های گذشته سخن می‌زند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان آخرین گزارش خود را درباره رویدادهای خشونت در برابر زنان که در ده ماه اول سال روان میلادی ثبت شده، منتشر کرد.

یافته‌های این کمیسیون نشان می‌دهد که در ده ماه گذشته، ۳۷۴۴ رویداد خشونت در برابر زنان ثبت شده است که بیشترین آن خشونت فزیکی است.

بربنیاد این گزارش، ۱۲۴۱ رویداد خشونت فزیکی در برابر زنان در این کمیسیون ثبت شده است که شامل ۲۸۱ رویداد خشونت حاد یا قتل، تجاوز، آدم‌ربایی و خودکشی است.

در رویدادهای خشونت حاد، ۱۶۷قتل زنان شامل است.

در این گزارش گفته شده که بیشتر این زنان از سوی نزدیکان‌شان به قتل رسیده اند.

شبنم صالحی، کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت که هرچند شمار رویدادهای خشونت در برابر زنان در مقایسه با همین مدت سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است، اما احتمال دارد شمار رویدادهای خشونت آمیز در امسال بیشتر بوده باشد.

د بشر حقونو خپلواک کمېسیون کمېشنره شبنم صالحي

بانو صالحی افزود: "آنچه ما نگران آن هستیم سطح بالای خشونت جسمی و شدت آن است. در گذشته، ما از نظر روانی و کلامی بسیار خشونت داشتیم، اما امسال شمار بیشتری قتل، خودکشی و قطع کردن اعضای بدن است."

بربنیاد این گزارش، شمار رویدادهای خشونت در برابر زنان در زمان مشابه سال گذشته ۳۹۱۰ مورد بوده اند.

در گزارش گفته شده که، این رویدادهای خشونت در برابر زنان در ولایت‌های کابل، کندهار، بامیان، بلخ، ننگرهار، هرات و دایکندی ثبت شده است.

با این همه، مسئولان‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گویند، دلیل ثبت نشدن موارد خشونت در دیگر ولایات نبود دسترسی زنان به نهادهای مسئول بوده است.

در گزارش آمده است که، از ۳۷۴۴رویداد خشونت ۹۵.۸ درصد این خشونت‌ها در برابر زنان از سوی خانواده‌ها بوده است.

همزمان، وزارت امور زنان می‌گوید که در یک سال گذشته، ۷۲۰۳ رویداد خشونت در برابر زنان را ثبت کرده که ۱۱۰۸ رویداد آن شامل خشونت جسمی است.

رؤیا دادرس، سخنگوی این وزارت، با اشاره به نهادهای که برای قضایای خشونت در برابر زنان و مجازات عاملان این رویدادها کار می‌کنند، گفت: "تاکنون هیچ نهاد در زمینه زنان کار خوبی انجام نداده است، آن‌ها نتوانسته اند آنچه را که ما می‌خواهیم انجام دهند، بنابراین ما در این زمینه‌ها با مشکلات زیادی روبرو هستیم، به خصوص در یان مورد که مجرمان چگونه و چرا به فرار از زندان موفق می‌شوند؟"

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از دولت می‌خواد که از بهر کاهش خشونت در برابر زنان، افزایش آگاهی عامه، پیکار با سنت‌های ناپسند، اطمینان از استقلال مالی زنان و بررسی و رسیدگی به رویدادهای خشونت در برابر زنان و حضور سارنوالان و قاضیان زن را افزایش دهد.