مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا در اروپا، از مرز ۴۰۰هزار تن گذشت

آرشیف، بیمار ویروس کرونا در فرانسه

درحالیکه برخی مناطق اروپا به کاهش محدودیت‌ها روآورده‌اند، مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا در این قاره از مرز ۴۰۰ هزار نفر گذشت.

مرکز جلوگیری و کنترول بیماری‌ها در اروپا هشت ماه بعد از شیوع وبای کرونا روز شنبه اعلان کرد که شمار وفیات به چهارصد هزار و ۹۴۹ نفر رسید.

بریتانیا با از دست دادن بیش از ۵۷ هزار نفر، ایتالیا ۵۳ هزار، فرانسه ۵۲ هزار، اسپانیا ۴۴ هزار و روسیه با از دست دادن ۳۹ هزار نفر پنج کشور اروپایی است که بیشتر آسیب دیده‌اند.

در آن‌سوی اوقیانوس اطلس، در ایالات متحدۀ امریکا موارد جدید کرونا در ماه نوامبر به ۴ میلیون رسید که این رقم دو برابر ماه اکتوبر می‌باشد.

آرشیف، کارمندان صحی در امریکا

این وبا روزانه به طور اوسط جان ۱۵۰۰ را درایالات متحده می‌گیرد و مجموع وفیات در این کشور به ۲۶۶ هزار نفر رسیده است.

و بعد از این‌که شمار مریضان بستر شده در امریکا به بیش از ۹۰ هزار نفر رسید، بسیاری ایالت‌ها و شهرها قیود اجتماعی و صحی را شدیدتر کردند.

داکتر لین وین از پوهنتون جورج واشنگتن به تلویزیون سی ان ان گفت که شمار تلفات روزانه عنقریب شاید به دو هزار، سه هزار، چهار هزار نفر برسد.

با این که محدودیت‌های چند هفته اخیر در اروپا از شدت انتشار ویروس کاسته است ولی موارد جدید ابتلا در هفته گذشته در اروپا بیشتر از امریکا بود.

انگلا مرکل صدراعظم جرمنی در سخنرانی هفته‌وار خود گفت که این کشور با وجود موج دوم و محدودیت‌های جدید، از هنگامی که وبای کرونا در اوایل سال جاری در اروپا شیوع یافت یک راه طولانی را طی کرده است.

انگلا مرکل، صدراعظم جرمنی

او گفت : "ما امروز نسبت به گذشته دربارۀ راه‌های ابتلا، دربارۀ امکان محافظت خود و دربارۀ علائم و راه‌های تداوی بیشتر می‌دانیم."

با انتشار موج دوم و سوم وبای کرونا در مناطق مختلف جهان، چشم امید به واکسین‌های امید بخش اند که در غرب تهیه می‌شوند و امکان دارد در ماه دسمبر عرضه شوند و نهایتا در اواسط سال آینده در بسیاری کشورها در دسترس عموم قرار گیرند.

پیتر التمایر، وزیر اقتصاد جرمنی، درحالی‌که به توزیع وسیع این واکسین‌ها هنوز چند ماه باقی مانده گفت که اگر انتشار ویروس زیر کنترول درآورده نشود، قرنتین جزئی بر کاروبار و تجارت امکان دارد تا اوایل بهار آینده تمدید شود.

او به روزنامۀ دای ویلت گفت که سه تا چهار ماه زمستان پیشرو است و امکان دارد که محدودیت‌ها در ماه‌های اول سال آینده باقی بمانند.

درحالی‌که جرمنی در این هفته قرنطین جزئی را به علت افزایش انتشار تا حداقل بیستم دسمبر تمدید کرد فرانسه بعد از چندین هفته محدودیت‌های شدید،دو روز پیش به بازگشایی تدریجی کاروبار و تجارت روآورد. خرید وفروش مواد غیرضروری از سرگرفته شد.

تلاش‌ها برای ساخت واکسین ضد ویروس کرونا

مقامات گفتند که اگر وضعیت بهبود یابد محدودیت‌های سرتاسری که از یک ماه به این‌سو نافذ شده است امکان دارد، دو هفته بعد دور کرده شوند.

در عین حال مردم به علت مسدود بودن دکان‌های فروش وسایل سکی بازی، رستوران‌ها و میخانه‌ها در کوهستان آلپ مظاهره کردند.

پولیس لندن بیش از ۱۵۰ نفر از مظاهرچیان ضد محدودیت‌های کرونا را بازداشت کردند.