اتهامِ ایران بر دخیل بودن اسرائیل در قتل فخری‌زاده و انکار اسرائیل

محسن فخری‌زاده

در حالی که ایران اسرائیل را متهم به دست داشتن در قتل محسن فخری‌زاده یک دانشمند معروف هسته‌ای ایران کرده است، مقام‌های اسرائیلی از پذیرش مسئولیت این حمله خودداری می‌کنند.

به‌دنبال کشته شدن محسن فخری‌زاده یک دانشمند معروف هسته‌ای ایران، یک سخنگوی دولت ایران گفته است تهران نباید به سبب کشته شدن فخری‌زاده، تلاش‌های دیپلوماتیک را قربانی کند.

آژانس خبری جرمنی از قول علی ربیعی سخنگوی دولت ایران گزارش داده که گفته است: "ما نباید در این دام بیافتیم".

علی ربیعی، سخنگوی حکومت ایران

علی ربیعی سخنگوی دولت ایران دیروز(۹ قوس) گفت، در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ هم حمله‌های بر دانشمندان هسته‌ای ایران صورت گرفته بود ولی مذاکرات دیپلوماتیک ایران با آنهم ادامه یافت.

محسن فخری‌زاده چهره ارشد برنامه هسته‌ای ایران به‌روز جمعه در نزدیکی تهران کشته شد.

شماری از مقام‌های ارشد ایران، اسرائیل را مسئول این حمله دانستند.

اسرائیل از گرفتن مسئولیت قتل فخری‌زاده خودداری کرده است.

باوجود آن که بنیامین ناتانیاهو صدراعظم اسرائیل به روز جمعه ساعتی بعد از این حادثه گفته بود "نمی‌تواند در مورد هرچیزیکه اسرائیل می‌کند یا نمی‌کند، صحبت کند".

بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل

شماری از مقام‌های اسرائیلی دیروز گفتند نمی‌دانند کی مسئول این حمله است.

ایلی کوهن وزیر استخبارات اسرائیل تاکید کرد در این مورد که آیا استخبارات اسرائیل در این حادثه دخیل بوده است یا نه تبصره نمی‌کند و نخواهد کرد، ولی افزود هیچ اشکی برای کشته شدن فخری‌زاده نمی‌ریزد.

آقای کوهن گفت: "محکوم کردن قتل فخری‌زاده از سوی کشورهای اروپایی به غیر از ریاکاری چیزی دیگر نبود."

اتحادیه اروپا به روز شنبه در اعلامیه قتل فخری‌زاده را عمل جنایتکارانه و مخالفت معیارهای حقوق بشری این اتحادیه دانست.

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا دیروز به سکای نیوز گفت: "ما هنوز منتظر دیدن واقعیت کامل هستیم و تلاش داریم آنچه واقعاً در ایران اتفاق افتاد را بدانیم. اما این را می‌گویم که ما به اصول حاکمیت بین‌المللی بشردوستانه پابندیم- چیزی‌که که کاملاً روشن است و هدف قرار دادن غیرنظامیان نیست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

به دنبال کشته شدن فخری‌زاده دانشمند هستوی ایران، حسن روحانی رئیس جمهور آن کشور دیروز در یک سخنرانی به مخالفان ایران هشدار داده و گفت: "هم رژیم صهیونیستی وهم آنانی که ضد ایران اند بدانند که با از دست رفتن عزیز مان فخری‌زاده، فخری زاده‌های فراوان کمر همت خواهند بست."

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران به دنبال ترور فخری‌زاده خواستار انتقام شد.

وی به روز شنبه در ویب سایت رسمی‌اش خواهان "پیگیری این جنایت و مجازات مسولان" شد.

محمد اسماعیل کوثری یک مقام ارشد سپاه پاسداران انقلاب ایران دیروز گفت، با این حادثه نباید برخورد احساساتی صورت گیرد ولی این حادثه را هیچگاه فراموش نخواهند کرد.