بررسی یک دوسیه رشوه در بدل فرمان عفو ریاست جمهوری در امریکا

وزارت عدلیۀ امریکا

به اساس دوسیه‌های یک محکمۀ ایالات متحده که دیروز(اول دسامبر ) علنی شد، وزارت عدلیۀ امریکا در حال بررسی یک طرح بالقوه رشوه و مشارکت‌های سیاسی در بدل فرمان عفو ریاست جمهوری این کشور است.

اسناد این محکمه به شدت ویرایش(اصلاح) شده، طوریکه شماره‌های ثبت اسناد و دوسیه و شهرت متهمان سیاه شده، هیچ اشاره ای در آن به رئیس جمهور دونالد ترمپ، یا کمپاین مبارزات انتخاباتی وی وجود ندارد.

به نوشتۀ مرکز خبر رادیو آزادی، اما این دوسیه به "طرح پنهانی لابی" یا عملکرد تحمیل‌گرایی دو تن از "مقامات ارشد قصر سفید" اشاره می‌کند که برای بدست آوردن"عفو یا بخشش از مجازات" مقام ریاست جمهوری امریکا، برای شخصی تلاش کرده اند که در این اسناد نام وی افشا نشده.

به ارتباط این طرح احتمالی رشوه و مشارکت‌های سیاسی، حداقل یکی از افراد مظنون که سارنوال است از"کمک‌های قابل ملاحظه در مبارزات انتخاباتی" و "مشارکت‌های سیاسی قابل توجه در آینده" در بدل عفو ریاست جمهوری یا بخشش مجازات، یاد کرده است.

تا هنوز مشخص نیست که مقام‌های قصر سفید به این دوسیۀ احتمالی رشوه، چه واکنش نشان داده اند.

این اسناد به شدت اصلاح شده، به دستور بریل هاول قاضی منطقه ای واشنگتن، به حیث اسناد تحقیق در زمینۀ احتمال"رشوه برای عفو" نشر شده، این تحقیقات حداقل از ماه آگست به این‌سو ادامه دارد.

بریل هاول مشخص ساخته است که بررسی اطلاعات تلیفون‌ها و ایمیل‌هایی که در جریان تحقیقات ضبط شده، شامل امتیازات وکیل مدافع و موکل وی نمی‌شود.

به اساس قانون اساسی ایالات متحدۀ امریکا، روسای جمهور این کشور صلاحیت‌های گسترده برای عفو و بخشش مجازات فدرال دارند و این یک امر معمول در امریکا است.

به نوشتۀ مرکز خبر رادیو آزادی، در حالیکه صرف چند هفتۀ دیگر به ختم موعد ریاست جمهوری دونالد ترمپ باقی مانده، انتظار می‌رود که وی فرمان‌های عفو شماری از افراد، از جمله متحدان سیاسی‌اش را صادر کند. اخیراً دونالد ترمپ مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی‌اش را عفو کرد.